گلدن گلوب،پیش در آمدی بر اسکار

هفتادویکمین مراسم  انجمن مطبوعات خارجی هالیوود –  گلدن گلوب اوارد – در بورلی هیلز در فضایی کمتر تجملی نسبت به مراسم اسکار اما با اهمیتی تعیین کننده در پیش بینی جوایز کاندیدها وجوایز اسکار در ۱۵ ژانویه ۲۰۱۴ برگزار شد.

68_GG_Black_back

کاندید های جوایز اسکار یک روز بعد از اعلام نتایج گلدن گلوب که بعد از جوایز اسکار مهمترین جوایز صنعت سینمای امریکاست ، اعلام می شود. در بین جوایز گلدن گلوب جایزه بهترین فیلم  و جایزه یک عمر فعالیت هنری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

جوایز امسال که متنوع تر از سال گذشته بود بدین قرارند:

بهترین فیلم:

“۱۲ سال بردگی”  از بین کاندید های مثل  “جاذبه”  به کارگردانی  “آلفنسو کوارون”  – فیلم افتتاحیه جشنواره ونیز – ،  “کاپیتان فیلیبس”  به کارگردانی  “پل گرینگرس”  ، “فلومینا”  به کارگردانی “استفن فریرز”  و “شتاب”  به کارگردانی  “رن هاوارد” ، به عنوان بهترین فیلم برگزیده شد. علی رغم تبلیغات حجیم رسانه ای و شوخی های تایید آمیز مجری در مراسم گلدن گلوب با بازیگر اصلی فیلم تام هنکس که مدل قهرمان صبور، مظلوم و با هوش امروز امریکایی در مقابله با تروریست های افریقایی بود به دلیل آبروریزی جهانی در اعطای جایزه بهترین فیلم  سال گذشته گلدن گلوب و اسکار به فیلم بسیار ضعیف و بازاری “آرگو”، امسال مجبور شدند  “کاپیتان فیلیبس”  را انتخاب نکنند.

بهترین فیلم امسال به بخش سیاه تاریخ امریکا یعنی برده داری می پردازد. این فیلم بر خلاف فیلم “پیشخدمت”  ( باتلر) با همین مسئله، که فیلمی سازش کار و تبلیغاتی با هپی اندی اوبامایی است؛ فیلمی ساده با لحنی تعرضی و نه تدافعی ، گوشه ای از مصائب غیر انسانی سیاه پوستان امریکا را روایت میکند. این فیلم  از کشداری و از دست دادن ریتم آسیب دیده است.جایزه دادن به ” ۱۲ سال بردگی”  شاید مرهمی است بر زخم کهن امریکایی.

بهترین کارگردانی:

به “آلوفنسو کواران”  برای فیلم  “جاذبه”، از بین کاندیداهای دیگر ، استیو مک کویین ( ۱۲ سال بردگی)، الکساندر پاین( نبراسکا)، پل گرینگرس( کاپیتان فیلیبس) و دیویدا راسل ( اخاذی امریکایی) اهدا شد.

“جاذبه”  اولین فیلم علمی تخیلی امریکا است که تماما در فضا و سفینه می گذرد اما دو آدم اصلی فیلم ویژگی این ژانر را ندارند و زمینی اند.فیلم علی رغم فیلمنامه بسیار سستش و شخصیت پردازی ضعیف با طراحی صحنه و دکور کشش خوبی ایجاد می کند.یکی از دو شخصیت فیلم -جورج کلونی- شخصیت پردازی ناچیزی دارد و فیلمساز حتی قادر به تصویر کردن صحنه مهم مرگش نیز نیست. پایان فیلم با زاویه اغراق آمیز از پایین قصد قهرمان سازی کلیشه ای هالیوودی دارد که ناموفق است.

بهترین فیلم کمدی/ موزیکال:

“اخاذی امریکایی”  از بین فیلم هایی چون “گرگ وال استریت”  ،”نبراسکا”  ،” درون لیان دیویس” و فیلم “او” انتخاب شد.

“اخاذی آمریکایی”  فیلم آشفته، سطحی، بدون نظم روایی و لحن معین است که موفق نمی شود قصه و شخصیتهای اصلی اش را تعریف و معرفی کند.

بهترین فیلمنامه:

“او” ( اسپایک جونز) از بین کاندیدا های دیگر، یاسمین غمگین (وودی آلن) ۱۲ سال بردگی( جان رایدلی) ، نبراسکا( باب نلسون) ، اخاذی امریکایی( اریک وارن سینگر و دیوید ا راسل) برنده شد.

فیلمنامه اگوست، اوسیج کانتی که به مسئله بحران جدی یک خانواده( مادر بیمار تنها و سه دخترش) می پردازد قربانی جدی در این بخش است.

بهترین بازیگر زن درام:

کیت بلانشت برای فیلم ” یاسمین غمگین”

بهترین بازیگر زن کمدی:

ایمی آدامز در فیلم “اخاذی امریکایی”

بهترین بازیگر مرد درام:

متیو مک کاناهی برای فیلم “کلوب خریداران دالاس”

بهترین بازیگر مرد کمدی:

لئوناردو دی کاپریو برای فیلم “گرگ وال استریت”

بهترین بازیگر زن مکمل:

جنیفر لارنس برای “اخاذی امریکایی”

بهترین بازیگر مرد مکمل:

جارد لتو برای “کلوب خریداران دالاس”

و اما جوایز بازیگران گلدن گلوب امسال خالی از حاشیه نبود. مریل استریپ که تا به حال ۱۹ بار کاندیدای بهترین بازیگر زن شده و بازی متفاوت و قابل قبول تری در فیلم “اگوست”: اوسج کانتی نسبت به رقبایش کیت بلانشت و ایمی ادامز دارد تنها به دلیل اظهار نظری علیه والت دیزنی نادیده گرفته شد. به نظر میرسد جولیا رابرتز نیز با وجود بازی خوب و اندازه اش در همان فیلم به همان دلیل شانس جایزه را از دست داده است.

در بخش بازیگر مرد دی کاپریو در نقشی شخصیتی ظاهر شده که جای مانور جدی بازیگری ندارد. نقشی که نه کمدی است ، نه درام. ملغمه ای سطحی و پیش پا افتاده ای از همه اینهاست بدون هیچ تحول شخصیتی. قطعا بازی دی کاپریو در فیلم های دیگر اسکورسیزی به مراتب بهتر است. جایزه بهترین بازیگر به او  شاید  جبرانی برای ندادن جایزه به فیلم مبتذل “گرگ وال استریت”  باشد.

بهترین موسیقی:

الکس ایبرت برای “همه چیز ازدست رفته”

بهترین ترانه:

عشق عادی برای “ماندلا مسیر طولانی آزادی”

بهترین فیلم انیمیشن:

“یخ زده”  به کارگردانی  کریس باک و جنیفر لی

بهترین فیلم غیر انگلیسی:

“زیبایی بزرگ”  به کارگردانی پائولو سرنتینو که بهترین فیلم سال اروپا هم شد در رقابت با  “شکار از دانمارک”  به کارگردانی توماس وینتربرگ، “آبی گرمترین رنگ است”  ( با نام اصلی زندگی ادل) به کارگردانی عبدالطیف کشیش محصول فرانسه و برنده نخل طلای کن و انیمیشن ژاپنی “باد شدید میوزد”  به کارگردانی هایائو میازاکی و “گذشته”  محصول فرانسه به کارگردانی اصغر فرهادی جایزه گلدن گلوب را از آن خود کرد.

“زیبایی بزرگ”  نه می تواند رم امروز را به تصویر بکشد ونه رم دیروز را. “زیبای بزرگ”  حتی تقلید خام دستانه ای از زندگی شیرین و رم فلینی نیست.

شکار از نامزدهای این بخش که میتوانست از ایده بیش و کم بکرش سود بجوید تنها به فیلمی خنثی و ملال آور با پایانی سر درگم تبدیل شده که تنها نان موضوعش را میخورد.فیلمی که طرفداران پر سروصدای روشنفکری را در جهان از آن خود کرده بود.

“آبی گرم ترین رنگ است”  به جای نگاه آسیب شناسانه نسبت به موضوع حساسیت برانگیزش، تنها به تصویر کردن گیشه پسند لحظات ممنوع رابطه هم جنسگرایانه بسنده میکند.

و اما “گذشته”  محصول فرانسوی پرسرو صدا اما تو خالی کارگردان ایرانی، دیگر به دل امریکایی ها خوش نیامد. جالب است که “گذشته”  به عنوان نماینده ایران در اسکار در بین نامزدها هم پذیرفته نشده است. “گذشته”  به یقین ضعیفترین فیلم از سه فیلم اخیر فرهادی است که از نداشتن درام و جایگزینی دیالوگ های تحمیلی به جای آن رنج میبرد. بی هویتی زمان و مکان و حتی آدمها به خصوص شخصیت اصلی از دیگر معضلات این فیلم است. “گذشته”  نه در جایی اتفاق می افتد و نه در گذشته ای . فیلم بیشتر به پازلی کسالت بار شبیه است که تنها خود فیلمساز از طرح و حل آن هیجان زده شده است.

و اما جایزه ی یک عمر دست آورد هنری:

این جایزه امسال به وودی آلن پر کار وپر هیاهوی روشنفکر اما سطحی و مورد علاقه روشنفکران آسان پسند و بی هویت ایرانی رسید،  که آخرین فیلمش “یاسمین غمگین تنها”  جابزه بهترین بازیگر زن را آن هم به ناحق از آن خود کرد. “یاسمین آبی”  هر چند از چند فیلم آلن بهتر است، اما از نداشتن لحن مشخص و گیجی در شخصیت اصلی آسیب فراوان دیده است. شاید تنها نکته مثبتش عدم حضور وودی آلن در فیلم است.

جوایز تلویزیونی گلدن گلوب

بهترین سریال تلویزیونی:

“بریکینگ بد”

بهترین مینی سریال یا فیلم تهیه شده برای تلویزیون:

“پشت چلچراغ”

بهترین سریال تلویزیونی کمدی / موزیکال:

“بروکلین ۹ – ۹”

کلام آخر : خوب است اشاره کنیم که اعضای هیئت داوران گلدن گلوب همچون اسکار و بر خلاف دیگر جشنواره های سینمایی جهان هرگز اعلام نمی شوند و این نکته جای بحث بسیاری در اعتبار این دو جایزه باقی میگذارد.

                                                  شکیبا سام – سینما فستیوال

۳ دیدگاه

  1. ای بابا اینا که همه از قبل تعیین شده و تحت شعاع قرار گرفت از منفعت خودشونه.
    مثل وقتی که به نعفشون بود و فرهادی رو تحویل گرفتند.
    گلدن گلوب هم یکی مثل اسکار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *