سایت فرهنگی هنری سینما فستیوال ، به مناسبت میلاد رسول اکرم ،و مصادف شدن با جشنواره فیلم فجر و بویژه دهه فجر و برای بهبود کیفیت فعالیت خود به سراغ سینمایی ها رفته و نظر آنها را در رابطه با جایگاه رسانه و بالاخص رسانه های الکترونیک در پر رونق شدن جشنواره ها جویا شد .
رسانه ها می توانند با نوع نقادی و نوع نگاه شان سینمای ما را در جهت ارتقا کیفی و کمی کمک کنند
از دیدگاه ناصر هاشم زاده، اولین کار رسانه ها خبررسانی است و انتظاری که از رسانه می رود این است که مردم بتوانند خبر های اصلی و خبرهای درست و واقعی را ببیند .
وی در این باره گفت : رسانه ها می توانند جهت دهی کنند و ارتقای فکری و فرهنگی را بویژه در سینمای کشور ما که یک سینمای تقریبا خنثی ای شده ، ایجاد کنند و به جای پرداختن به اختلافات بین دو بازیگر و یا تهیه کننده و کارگردان و یا معاونت فرهنگی و ارشاد ، باید از این مسائل فراتر روند. نویسنده هایی که در رسانه فعالیت می کنند باید بتوانند راجع به آثار تحلیل درستی دهند که این خود کمک بزرگی به جریان فکری سینما است و بویژه نباید رو دربایسی داشته باشند و به فیلم های مزخرف باج دهند و جایگاه هر فیلمی را به خودش بشناسانند و این کاریست که باید در سینما و رسانه صورت گیرد .
رسانه ها پیش داوری نکنند
تیموریان معتقد است که به دلیل اینکه رسانه نقش زیادی رونق جشنواره دارد باید از پیش داوری به دور باشد.
وی در این باره می گوید: نقش رسانه زیاد است به شرط آنکه پیش داوری نکنند. در واقع جنبه ی اطلاع رسانی در دوران جشنواره و قبل از آن خیلی قوی تر می شود و بسیار مهم است. ولی اینکه فقط روی یک عده ای خاص مانور داده شود، یا پیش داوری شود، به نظر من خطا است. قبل از اینکه کارها دیده شوند اینگونه اتفاق ها افتاده ست. و الان هم این گونه است، قبل از اینکه کاری دیده شود بعضی ها نظراتی می دهند که مثلا برخی از فیلم ها خیلی خوب خواهند بود و یا برخی از فیلم ها اصلا پوشش داده نشوند.این نکاتی ست که باید دقت بیشتری بکنند.
جشنواره هایی بیشتر مطرح می شوند که از طریق رسانه ها بازتاب پیدا کنند.
از نگاه صلحجو رسانه ها نقش برجسته ای در رونق جشنواره ها دارند.
صلحجو در این باره توضیح داد: به طور کلی رسانه ها خیلی در رونق جشنواره ها نقش دارند. این یک موضوع واضح است. اگر رسانه ها این آیین ها و جشن ها را بازتاب ندهند چه کسی می داند که چه اتفاقی رخ داده است؟! در کشور ما جشنواره های زیادی برگزار می شود. جشنواره هایی بیشتر مطرح می شوند که بیشتر از طریق رسانه ها بازتاب پیدا می کنند. بعضی از جشنواره ها هم هستند که کسی از امد و رفتشان با خبر نمی شود. چون بازتاب رسانه ای ندارند.
جریان فرهنگی در کشور ما اصولا واگذاری آن به غیر متخصصین و غیر دردمندان فرهنگی بوده است .
هاشم زاده در مورد جای خالی رسانه ی قوی در پوشش جشنواره ها معتقد است که کار را باید به متخصص داد تا بتواند رشد کند.
هاشم زاده معتقد است که : اگر هر جریان فکری آدم های با فکر و با اندیشه و مسئولیت پذیر داشته باشد به همین ترتیب آنها هم نیروهای ارزنده را به سایت اضافه خواهند کرد. این موضوع خود به خود جریان ساز می شود یعنی حضور چند نفر انسان با فکر، در دبیری رشته های گوناگون و یا در قسمت های مختلف یک سایت قطعا می تواند جریان ساز باشد; اگر این کار را به اهلش بسپارند، زیرا هر کاری با سپردن به اهلش است که رشد می کند یعنی اگر شما کاری را به کسی که نسبت به آن کار نا آگاه است بسپاردید معلوم است که آن کار خراب می شود .
جریان فرهنگی در کشور ما اصولا به غیر متخصصین و غیر دردمندان فرهنگی سپرده شده بود. در جامعه ما یک سری انتصاب هایی است که اصلا به توانایی های فرد توجه نمی شود .
در داخل کمبود داریم.
به نظر تیموریان کمبود هایی در پوشش جشنواره ها وجود دارد.
وی ادامه داد: در داخل یک مقداری محدودیت وجود دارد که شرایط پیچیده و سختی را بوجود می اورد. که فکر می کنم کمبود داریم.
ما در این زمینه حرفه ای نیستیم
از نظر صلحجو رسانه ی دیجیتال جایگاه اصلی اش را پیدا نکرده است.
وی در ادامه توضیح داد: چیزی که مسلم است این است که رسانه های الکترونیکی در بین فرهنگ ژورنالیستی ما خیلی جا نیافتاده است. البته ممکن است خیلی مراجعه داشته باشد. خیلی از این نوجوان ها و جوانها پای این دستگاه جادویی می نشینند . ولی به نظر من این رسانه ها جایگاه اصلی اش را پیدا نکرده است. قدر مسلم این است که اینده از آن همین رسانه است. و رسانه هایی که خبرها را در هر زمینه ای بهتر پوشش بدهند. و حرفه ای بودن هم در این کار عامل مهمی ست. به نظر من هنوز ما در این زمینه حرفه ای نیستیم. و تا آنجایی که من سروکار دارم خیلی حرفه ای نیستند.جدای از ا ینکه فرد باید به مسائل فنی مسلط باشد، باید درک کاملی از مفهوم ژورنالیستی داشته بشد.
واقعیت این است که در خیلی از همین رسانه های الکترونیکی ، فرض کنید مطلبی یا یادداشتی را می خوانید که آن متن ، جاذبه وارزشی ادبی ضعیفی دارد و خیلی ابتدایی نوشته شده است. و این یکی از اسیب ها یی ست که نمی گذارد این رسانه ، ارزش فرهنگی خود را آنطور که هست ، پیدا کند.
ضرورت سینما در بخش فرهنگی است
از دیدگاه تیموریان باید به بخش فرهنگی در سینما پرداخت.
وی ادامه داد: الان من فکر می کنم ضرورت سینما در بخش فرهنگی است. یعنی سایت شما هم می تواند به سایر بخش های سینما از لحاظ فرهنگی هم پوشش دهد. مهم کمک به بخش فرهنگی ست که طبیعتا سینما هم بخش موثری از ان خواهد بود. همین مشکلاتی که سی و اندی سال است که داریم. و در هر دوره ای کمرنگ می شود وپررنگ می شود. یا مشکلات دیگری بر آن ها اضافه می شود.
به نظر من با طرح مسئله و پیشنهاد ها و نظرات خودِ جامعه فرهنگی، مردم و مسئولین با توجه به ظرفیتی که من فکر می کنم این دولت داشته باشد، مسئولین و مقامات فرهنگی اش ، نقد شوند ، پیشنهاد به انها داده شود، من فکر می کنم اینها در طول زمان می تواند به ما کمک کند.
نظارت فرهنگی لازمه ی کار است
به نظر صلحجو نظارت فرهنگی بخش مهمی از رشد رسانه ها است
از دیگاه ایشان ما در دوره ای زندگی می کنیم که دوره شتاب است. وی در این باره افزود: به نظر من ، و همه چیز به سرعت اتفاق می افتد، در کشور ما که زمینه و سابقه و سنت این گونه رسانه ها را ندارند ، یک مقدار طول می کشد که جای خود را پیدا کند. چیزی که لازم است ، نظارت فرهنگی ( که تاکیدم بر روی فرهنگ است) است که می تواند کمک کند که با اداب و شیوه ها و تکنیک های روزنامه نگاری اشنا باشد. نه اینکه هر کسی هر طور که دلش خواست بیاید این کار را بکند.
این نظارت فرهنگی که در حال حاضر وجود ندارد، هیچ کسی نمی اید به این سایت ها و خبرگزاری ها که غلط املایی دارند ، غلط انشایی دارند نظارتی داشته باشند. به انها اخطار و هشدار نمی دهند. ولی هروقت که حرفی بزنی که از لحاظ سیاسی به کسانی بر بخورد سریع سرت را می برند. ولی به این قضیه نگاه نمی کنند.
وقتی کسی می خواهد بنویسد باید اول از همه نوشتن بلد باشد. منظورم نوشتن در حد اکاور نیست. در حدی که ارزش ادبی داشته باشد. واژه ها و جمله ها درست بکار گرفته شده باشد.
متاسفانه جریان فرهنگی زیر بار جریان سیاسی است
هاشم زاده ضعف مدیریت را به این دلیل می داند که جریان فرهنگی زیر بار جریان سیاسی است.
وی در این باره توضیح داد: برای تغییر مدیریت ها ما فقط هر ۴ سال به ۴ سال تبریک می گوییم و این تغییر مدیریت انجام می شود ولی تغییر مدیریت باز هم همان انتصاب ها است و آن هایی که امروز آمده اند سر کار، همان کسانی بودند که در سینمای ما قطعا بوده اند ، مدیریت داشته اند و فعالیت داشته اند و نقاط مثبت منفی داشته اند. که انشالله این بار بعد از این جریانات اخیر که به روی کار آمدند ما جریانات مثبتی را ببینیم .
هاشم زاده افزود: همیشه آرزوی خوب برای این کودکی که هنوز رشد نکرده می کنیم که یک سری متصدی در بالای سر خود دارد و اگر این متصدی ها آدم های خوبی نباشند ، همان اشتباهات گذشته دوباره تکرار می شود. باز گروه بندی ها و رانت خواری ها که یک عده را بیاوریم بر سر کار و یک عده را حذف کنیم .چون جریان سیاسی و افق دید فرهنگی نیست . ما در کشوری زندگی می کنیم که متاسفانه جریان فرهنگی زیر بار جریان سیاسی است و متاثر از جریان سیاسی است و این موضوع جای تاسف را دارد.
امیدوارم که بهترین راه را انتخاب کنیم
تیموریان در مورد تغییر مدیریت به واسطه ی تغییر دولت معتقد است که نباید زود قضاوت کرد.
وی در این باره افزود: من فکر می کنم خیلی قضاوت زود و بی رحمانه ای است، چون مدت هشت سال در واقع همه متروک شدند، تار عنکبوت بستند، خراب شدند و حالا یک دولتی آمده که اول باید پاکسازی کند و بعد ان چیزی که درست بوده جلا پیداکند و بعد برنامه های خودش را ارائه بدهد. من فکر می کنم در زمان هدایت یک کشور ، هفت ماه فرصت اندکی است، بنابراین من اصلا نمی توانم قضاوت کنم. پیش بینی می شود که شرایط بهینه فراهم شود.
چون بخش فرهنگی حرفه ی من است ، ما ازمون و خطاهای زیادی کردیم. و بعد از گذشت سی و چهار سال ، امیدوارم که ما ازمون هایمان را در کنار همدیگر بگذاریم و بهترین راه را انتخاب کنیم. در جهت انچه شایسته ی جامعه ی فرهنگی ست.و شایسته ی ملت ایران. چون حداقل در این چند سال اخیر هیچ شایستگی در هیچ جایی وجود نداشته است.
دو سال طول می کشد که ببینیم مدیران فرهنگی جدید برای سینما چه کرده اند
از دیدگاه صلحجو هنوز نشانه های تغییر ظاهر نشده است.
وی در ادامه افزود: مثلا در جشنواره فجر امسال و این تعداد فیلمی که وارد جشنواره شده اند ، نمی توان گفت که همه ی آنها از خرداد به این طرف ساخته شده اند. اینها قبلا فیلمنامه هایشان نوشته شده و قبلا ساخته شده است . و با مدیریت قبلی تولید شده اند. و با نظارت آنها بوده است. هر دوره ی مدیریتی که عوض می شود به نظر من یکی دوسال طول می کشد که تغییرش دیده شود. دو سال طول می کشد که ببینیم مدیران فرهنگی جدید برای سینما چه کرده اند و حاصل کارشان نمایش داده شود. با این حال در حوزه کاری ما تا اینجا به نظر مثبت می اید. تا اینجا ما هنوز برخورد منفی ندید ایم. به نظر می آید به خصوص آقای ایوبی، آدم فرهنگی باشد. و با این فضای فرهنگی سینمایی سازگاری دارد. کم بودند مدیرانی که خودشان هم بالاخره شخصیت های فرهنگی باشند. تا این اندازه ما شناختیم.