بیگانه : ادعای روشنفکرانه

 یادداشتی بر فیلم “بیگانه” به کارگردانی بهرام توکلی

Filme Jadide Bahram Tavakoli2

از واژه بیگانه که ما را به یاد رمان آلبر کامو می اندازد و بی ربط به فیلم است بگذریم. “بیگانه” توکلی نه به خاطر فیلم خوب بودن – که نیست – بلکه به خاطر ادعاهای کارگردانی قابل بحث است . در عنوان بندی فیلم آمده برداشتی آزاد از “تراموایی به نام هوس”.  یعنی چه؟ قرار است دَر نقد بسته شود؟ اگر بگوییم فیلم چه ربطی به اثر تنسی ویلیامز دارد میگوید برداشت آزاد که اقتباس نیست. اگر بگوییم کاراکترها چرا شخصیت پردازی نشده اند و معلوم نیست کجایی اند و در چه زمانی زیست می کنند جواب این است که اقتباس است، شما تنسی ویلیامز را نمی شناسید من میشناسم.

مستقل از بحث اقتباس، فیلمساز پر مدعای ما از پس معرفی و شخصیت پردازی سه آدم اصلی اش برنیامده است. رابطه های آدم های فیلم تحمیلی اند و سعی نشده تا مستقلا شکل بگیرند . رابطه سپیده با شوهرش مثل دو غریبه است. گویی به اجبار در کنار هم اند. قصه سنگ قبر چینی از کجا آمده؟ فیلمساز نقد اجتماعی می کند؟ خواهر با بازی پانته آ بهرام معلوم نیست کیست و چه کاره است و از کجا آمده؟ روانی است بوردر لاین است یا هیستریک؟ بد کاره است؟پلن زیبایی بوم نقاشی از کجا آمده؟ و بعد خروج او از دست شویی؟ آیا او نقاش است، که چیزی از آن نمی بینیم .

چیزی به عنوان میزانسن در فیلم وجود ندارد فقط یک خانه تقریبا بزرگ نیمه سنتی که به دلیل باز و جا دار بودن می شود دوربین را هر جایی کاشت و در هر دعوای قلاب کادر خالی نشان داد یا ورود زن به کادر و سالاد درست کردن و…

شکیبا سام – سینمافستیوال

۱۰ دیدگاه

  1. اینکه تیتر وار شما اتفاقاتی را که در فیلم درک نکرده اید در این یادداشت آورده اید را نمی فهمم ؟! و از همه مهم تر ربط اش به تیتــــــــــــر !!
    ادعای روشنفکرانه کارگردان چیست ؟ اینکه میزانسن ندارد و هیستسریک است ؟! ربط اش به ادعای کارگردان چیست ؟!

  2. چررررررررررررررااااااااااااا اینقدر کوتاه!!!!! تورور خدا یک مقدار بیشتر بنویسید که آدم بفهمد قضیه چیست؟؟؟؟

    1. نمدونی چراااااااا ؟؟ واقعا نمیدونی ؟؟؟؟؟
      واسه اینکه مده !! واسه اینکه بگه من بیشتر میفهممو روشنفکرمو ازین دست حرفا

  3. من طرفدار سینمای توکلی هستم ولی متاسفانه این فیلم را ندیدم ولی به حتم می توان به شما بگویم که انصاف نیست با دید بسته خود درباره فیلم ها نظر دهید … این که توکلی برداشت آزاد از رمانی دارد به نظر من خیلی مقوله درست و به جایی است در سینما همانطور که در فیلم های قبلی این کارگردان شاهدش بودیم آثاری که همیشه با موفقیت همراه بوده !

    1. اگر فیلم را ببینید نظرتان بر می گردد.
      فیلم اصلا شبیه کارهای توکلی نیست.
      از این نوشته ی کوتاه نمی شود درمورد چیزی قضاوت کرد.

    1. انقد که همه فکر می کنند می تونن یادداشت بنویسن هرکی هرچی به ذهنش برسه به عنوان یادداشت می نویسه.
      من نمی دونم اگر هفت با اون منتقده عزیزش!!! نبود اینا از کجا مثلا نقد کردن رو یاد می گرفتن.

      1. معلومه که شما اصلا با سینمای توکلی آشنا نیستید و سبک ایشون رو نمی شناسید وگرنه هیچوقا اینطور قاطع نظر نمی دادید .

  4. من فیلمو دیدم واقعا ضعیف بود . ولی این به اصطلاح نقد واقعا ضعیف تر با چن تا کلمه و چن تا اصطلاح !!!!!! همین !!! این یعنی نقد ؟؟
    باید توضیح بدید یه مخاطب

    من 3 روزه دارم به ساییتتون میام ولی واقعا از بعضی نوشته های سایتتون بدم میاد انگار یه جوری از خود راضی و دست بالا به نظر می آد !!!
    ولی اخبار سایتتون عالیه .. همین که هر خبری رو نمیزارید و ستون خبرهای حاشیه ای رو از اصلی ها جدا کردید ممنون .. من مشتری کافه سینما و سینمای ما بودم حالا شما هم اضافه شدید

  5. چقدر مثل فراستی نقد میکنین.چرا و چرا.مگه قدر مسلم گرفتین که فراستی خدای نقده.چرا روش های دیگه ای از نقد رو ارائه نمیدی(البته فکر کنم مجله فرم و نقدی هم که ارائه شده همه تالی تلو فراستی هستن و مقلد ایشان)به نظرم نقد خوب اونی هست که طرف به وسیله فرم،محتوا رو هم تفسیر و تحلیل کنه نه اینکه فقط اشکال فرمی بگیره و بس.نقد غیر از انتقاد هست نقد اعم از تحیل و انتقاد است ولی انتقاد مرادف اشکال گرفتن است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *