مستندهایی که امسال در جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمدند را چه کسانی تهیه کردند؟
به گزارش سینما فستیوال به نقل از ایسنا ، با بررسی آثار این دوره از جشنواره سینما حقیقت مشخص میشود که بیشتر این آثار توسط تهیهکنندگان شخصی تهیه شده و به جشنواره راه پیدا کردهاند.
البته در کنار اشخاص حقیقی، نهادهای دولتی همچون انجمن سینمای جوان، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، شبکههای مختلف صدا و سیما و بویژه مراکز استانی در کنار نهادهای دیگری همچون حوزه هنری، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و … تهیه این آثار را بر عهده داشتهاند.
بنا بر این گزارش در این دوره از جشنواره حدود 80 فیلم توسط تهیهکندگان شخصی ساخته شدهاند که اسامی انها به شرح زیر است:
تهیهکنندگان شخصی: «بیدردسر» علیرضا ابراهیمی، «اسپاسم» ساسان خوشنیت سهزابی، «اینجا چراغی روشن است» کاظم حسینی، «استنساخ» مهران حقیقی، «ایمان» مسعود زارعیان، «بدون بلیت» صبا قاسمی، «پارکینگ» مسعود عظیمی، «پنبه، وحید، فتاح و خاطراتشان» سیدمهدی میرغیاثی، «تدریج» جواد آتشباری، «چرا رفتم ایتالیا» امین آزاد، «خواهرم محدثه» عاطفه محرابی، «روزنه شکر» یزدان کیانی، «زبان زدن به خراش کوچک سقف دهان» امیرمسعود حسینی، «زندگی در ثانیه صفر» علی الفت، «سراب» حسن قربانیوند، «شهر خاموش» هوشنگ میرزایی، «شیر» سیدعلیرضا سیادت، «صدای فیروزه» کامیار نیستانی، «مالکیه» حسین افشار تربتی، «مرگ تالابها» علی یازرلو، «من نوازندهام» نرگس فلاحپسند، «من.انیشتین. مونالیزا» سیدمحمد حسینی، «نشان» امیرحسین امیری، «نیمه تاریک ماه» مهدی عزتی چهار قلعه، «و آزادی» لعیا عباسمیرزایی، «آقای عابدزاده» مرتضی سلطانی و سلمان باهنر، «آیدا در آینه شاملو» مختار شکریپور، «امپراطور» آرش صادقی و سام کلانتری، «با خدا میرقصم» هوشنگ میرزایی، «حاشیهای کوتاه بر یک متن بلند» وحید چاووش، «خدیجه نیزن و رمههایش» فرشاد فرهادیان، «دست به مهره» محمدعلی محمددوست، «12 سالگی» رضا عبیات، «روزگار مرد سالخورده» سام ارجمندی، «زارخاک» احسان رسولاف، «زیبایی ناشناخته» محبوبه هنریان، «فراتر از رنگ» پیمان فتوت احمدی، «ققنوس» محمدعلی فارسی، «کلارا» پویان وزیری، «گزارشی درباره مینا» کاوه مظاهری، «ماهان» محسن رحمانی، «من تهرانی بودم» سجاد ایمانی، «من زن نیستم» حسین عباسی، «ننه حسن» محمدعلی طالبی، «آتلان» معین کریمالدینی، «بختک» رامبد جوان، «بغض هامون» محسن شیرزایی، «خرابات» طلا آزاد روشن، «در فاصله دو کوچ» روبرت صافاریان، «زندگی پنهان» دلاور دوستانیان، «سچانگ» مازیار مشتاق گوهری، «سیاهچاله» مهدی چلانی، «شش قرن و شش سال» مجتبی میرتهماسب، «فلک ناز» سحر سلحشور، «فیه مافیه» صادق داوریفر، «کد 6» امیررضا جلالیان، «گوریا» لیلا فولادوند و محمدحسین نظری،«آزادی 1000» محسن مرادی،«آقای بیکار»،«آقای خاص» هادی کلاته و جواد مزدآبادی،«آنا» عسل غریب،«او میگوید» غلامحسین شاهقلی،«خمول» امیرحسین حسنزاده،«خون سرد» هادی معصومزاده، «در احوال مهر» فرشاد احمدی دستگردی،«دیار زاینده» محمد حسین ایران نژاد،«سراب» حسن قربانیوند،«سنگ قبر» مهدی سجاد زاده،«سیاه چاله» مهدی چلانی، «سیروس، بود و نبود یک محله»ابراهیم مختاری،«صیادان مرداب و مشته کبری» محمد غازی،«عاشقی بود که صبحگاه دیر به مسافرخانه رسیده بود»،«کلید ساز جلفا» فرهاد بردبار،«گود و گذر» سید محسن طباطبایی،«ملاقات» افسانه سالاری،«مصطفی» حسین زارعزاده،«من تهرانی بودم» سجاد ایمانی، من نوازندهام نرگس فلاحپسند،««ن بی درسر» علیرضا ابراهیمی،«یک روز دو بار بر در اصفهان» سید محسن طباطبایی.
اما در کنار اشخاص حقیقی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بنا به تعریف خود بیشترین مشارکت را در ساخت آثار دارد.
این مرکز نیز حدود 25 فیلم را تهیه و در ساخت آن مشارکت داشته است که اسامی آنها بدین شرح است:
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی: «بافندگان خیال»، «دستم پاست»، «قاشق»، «کافه تهران»، «لیر»، «نو»، «آقای بیکار»، «اهالی خیابان یک طرفه»، «بانو»، «درخت سخنگو» (با مشارکت علیرضا قاسمخان)، «سیاهان»، «جنوب ایران»، «عروسکها نمیدانند»، «مروارید سیاه»، «پهلوان و خرقه»، «چنارستان» (تهیهکننده هادی آفریده»، «عیار مشروطه» (تهیهکننده محمود یارمحمدلو)، «من میخوام شاه باشم» (تهیهکننده سحر رضوی)«ارامستان»، «آزاد راه»،«بازار از طهران تا تهران»،«درخت بی سایه»،«زنده رود، یک روز بخصوص»،«لاکپشت و لکلک»(با همکاری محمود کیانی فلاورجانی. «مرکز مستند حقیقت» تهیه کننده مستند «مدافعان نبل و الزهرا» است.
طبیعتا صدا و سیما میتواند به عنوان یکی از مهمترین مراکز تهیه و پخش آثار مستند در این زمینه فعال باشد. شبکههای مختلف تلویزیون بنابر الویتهای خود معمولا ساخت آثار خاصی را مد نظر دارند و در این دوره از جشنواره سینما حقیقت شبکههای تلویزیونی و بویژه مراکز استانها در ساخت آثار گوناگون مشارکت دارند که اسامی آنها از این قرار است:
«آشنای غریب»، «بوعلیسینا»، «سفالینه»، «محیط بان»، «سفید هلالی»، «پلنگاب»، «خانه سیمین و جلال» (شبکه مستند)، «حیات در رگهای سرد»، «سفربه آمادای»، «سفر بیپایان»، «طلب فیض»،«آسبادها»،«به ایران جاودانیام»،«پیرمرد و بازار» تهیه شده در سیمای مرکز استانها،«زنده رود»،«زنگار»،«سفر بی پایان»،«طلب فیض»،«مبل و نمد»،«مشروطه اصفهان».
پرس تیوی نیز تهیه «داروی کشنده»را انجام داده و مستند «ملاقات با داعش» به سفارش مشترک این مرکز و «اوج» در «خانه مستند» تهیه شده است.
انجمن سینمای جوان نیز با وجود دفاتری که در استانهای مختلف دارد، دیگر مرکزی است که میتواند در ساخت فیلم مستند مشارکت داشته باشد. البته در این دوره از جشنواره این انجمن کمتر از 10 فیلم را تهیه کرده که به شرح زیر هستند:
«124» (با همراهی رقیه توکلی)،«آکوج»، «خورشید باغ و پنجره»، «شاهخون»، «مردی به نام سیمین»، «می لا دو»، «وقتی گنجشکها جیغ میکشند».
شبکه مستند دیگر مرکزی است که انتظار میرود در ساخت فیلم مستند فعال باشد. البته این شبکه در جشنواره حدود 5 فیلم را به شرح زیر تهیه کرده است: «دکتر یوسف مجیدزاده» (تهیهکننده پژمان مظاهری پور)، «روی زیرزمین» (تهیهکننده پالیز خوشدل/تهیه شده در کمپانی آوان)، «زمان به وقت موسیو»، «ستبون» (شرکت روزان)، «زنان فرماندار» (حک فیلم).
در کنار اینها خانه مستند نیز در تهیه این آثار مشارکت داشته است: «میراث مجید»، «پرسوک»، «جایی برای زندگی» (تهیهکننده محسن استادعلی و نسرین عبدی/ تهیه شده در خانه فیلم مستند).
از آنجا که در تمام دنیا شهرداریها به عنوان یکی از مهمترین مراکز گسترش فعالتهای هنری به شمار میروند، انتظار میرود شهرداری در ایران نیز در کنار فعالیتهای عمرانی، به فعالیتهای هنری مانند ساخت سالن سینما، تئاتر و موسیقی یا حمایتهای دیگر برای تولید و عرضه آثار هنری بپردازد، اما در این دوره از جشنواره سینما حقیقت، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران فقط تهیه فیلم «طبیعت نیمه جان» را بر عهده داشته است. در کنار آن سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان نیز فیلم«در عمق میدان» را تهیه کرده است. «موسسه تصویری شهر» نیز دو مستند «خانه اردیبهشت» و «طبقه دوم»، را تهیه کرده است. البته مستند «اوزال» نیز در شهرداری بندر کنگ تهیه شده است.
مراکز دولتی مانند حوزه هنری یا رسانههای تصویری و … از دیگر تهیه کنندگان آثار مستند به شمار میآیند و در این جشنواره نیز حوزه هنری تهیه مستندهای «یعقوب فرزند جرگلان»،«چه کسی ما را کشت»،«سه چنک حاک» و «ابرها در راهاند» را عهدهدار بوده است.
همچنان که «نفسهای سیاه» در «دفتر هنری فاطیما»، «بدون خروج» در «آکادمی دولتی هنر بلاروس»، «اتاق جنگ» در «مرکز هنری میثاق»، «بلاکشان» در «موسسه رسانههای تصویری»، «او عنایت بود» در «روایت فتح»،«گزارش یک بازپرس» در «مرکز رسانه قوه قضاییه» تهیه شدهاند.
موسسه فرهنگی هنری تصویرسازان صبح صادق نیز تهیه «آرزوی همه» را بر عده داشته است و «بسته پنجاه و هفت» نیز در مرکز بسیج صدا و سیما تهیه شده است، تالار هنر اصفهان تهیه «زندگی آقای مهندس» را انجام داده است. «روایت فتح» تهیه کننده «آرزویم را دعا کنم» است. کانون پرورش فکری «حرکت در سکوت» را تهیه کرده است.
پژمان لشکریپور و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز در مقام تهیهکننده با آثار زیر همکاری دارند: «61/2/25»،« «صبحانه با طعم مرگ».
در کنار اینها موارد خاصی هم وجود دارد؛ به عنوان نمونه «سخت مثل آب» (تهیهکننده سعید اردهالی/ تهیه شده در نشر کتاب آمه). مستند «پیروزی» تهیه شده در موسسه فرهنگی هنری شهریار هنر ایرانیان است. همچنانکه «تهران 43» تهیه شده در انجمن فرهنگی ایساتیس،«حمید هما» (تهیه کننده: محمد علی سجادی / تهیه شده در کارگاه فیلم و تجربه اوجا)، «زمان به وقت موسیو ستبون» (شرکت روزان)«زندهام به جستجو» (خانه فیلم و تجربه)،«کایه»(کیواناتی فیلم) «همه آنچه که من دارم» نیز در «شبکه آفتاب» تهیه شده است.