یدالله صمدی معتقد است که به طور قطع باید از فیلم‌های شهری و کسانی که فیلم شهری می‌سازند حمایت شود و همچنین در شرایطی که بخش خصوصی ناتوان است و بخش دولتی هم به هر کسی پول نمی‌دهد بنابراین باید از فیلم‌هایی که هم‌راستای فیلم‌های شهری و هدفشان نگاه به مسائل و محتوای شهری باشد حمایت ویژه‌ای صورت گیرد.

سینما فستیوال

به گزارش سینما فستیوال به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر، یدالله صمدی در تعریف فیلم شهری گفت: فیلم شهری فیلمی نیست که موضوع آن تنها در سطح شهر بگذرد. ممکن است فیلمی در اتاق بگذرد، اما شخصیت‌های فیلم تاثیرات زیادی در قصه و یا شخصیت داشته باشند.

وی افزود: در تعریف فیلم شهری بهتر است به اتفاقات و ناهنجاری‌هایی را ببینیم که در سطح شهر رخ می‌دهند و متوجه تاثیر آن بر روی شهروندان باشیم.

کارگردان فیلم سینمایی “پدر آن دیگری” با بیان اینکه جامعه شهری همواره با هنجار‌ها و ناهنجاری‌ها روبروست، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، شاهدیم که درصد بالایی از مردم اشتباه رانندگی می‌کنند و قوانین را رعایت نمی‌کنند و یا اینکه در سطح شهر آلودگی هوا، صوتی و بصری را داریم که با همین آلودگی‌ها به خانه‌ها برمی گردیم و متوجه می‌شویم که تا چه اندازه خسته هستیم و این‌ها همه نتیجه آلودگی‌ها است. پرداختن به این گونه موضوعات در فیلم‌های مستند و داستانی لازم است امیدوارم در جشنواره فیلم شهر، فیلم‌ها به چنین موضوعاتی بیشتر بپردازند.

صمدی همچنین خاطرنشان کرد: باید متوجه باشیم که زندگی شهری این نیست که در تهران به دنیا آمده باشیم و تنها به همین شهر بسنده کنیم زندگی شهری شامل همه شهرهای ایران است.

وی درباره حمایت سازمان‌ها و نهادهای مربوطه از فیلم‌های شهری نیز گفت: متاسفانه جشنواره فیلم فجر امسال سیاستی اتخاذ کرده بود مبنی بر اینکه پیشکسوت‌ها میدان را برای جوان‌تر‌ها باز کنند به همین دلیل فیلمم را خارج از بخش مسابقه قرار دادم، اما متاسفانه هیچ حمایتی از این فیلم نشد.

صمدی ادامه داد: به طور قطع باید از فیلم‌های شهری و کسانی که فیلم شهری می‌سازند حمایت شود و همچنین در شرایطی که بخش خصوصی ناتوان است و بخش دولتی هم به هر کسی پول نمی‌دهد شایسته است از فیلم‌هایی که هم راستای جامعه شهری و همسو با دغدغه‌ها و نهادینه سازی فرهنگ شهری است حمایت ویژه‌ای صورت گیرد.

کارگردان “سارای” همچنین گفت: بهتر است شهرداری و سازمان‌های ذی ربط در سال به چند فیلم شهری کمک مالی کند و در امور مربوط به بیلبورد‌ها و تبلیغات شهری، هزینه ارزان‌تری برای تبلیغ فیلم‌ها از فیلمسازان بگیرند و همچنین، اگر فیلمبرداری فیلمی در محدوده لوکیشن‌های مربوط به شهرداری است راه را برای آن‌ها سهل‌تر کند.

صمدی درباره بخش طرح اولیه فیلمنامه نویسی در جشنواره فیلم شهر نیز گفت: طرح اولیه فیلمنامه بخش بسیار ضروری و خوبی است که در این جشنواره قرار داده شده است، زیرا از همین طریق این جشنواره می‌تواند سال‌های بعد فیلم‌های مختص به خود را داشته باشد.

وی با بیان اینکه ما انسان‌ها همگی تشویق و جایزه گرفتن را دوست داریم، ادامه داد: شهرداری می‌تواند بانی و متولی فلیمنامه نویسی شهری شود و پیشنهاد من این است که مدیران جشنواره شهر برای چند نفر از اساتیدی که اهل قلم و مطالعه هستند هفته یکبار جلسه‌ بگذارد تا آن‌ها رمان‌های ایرانی و خارجی را بخوانند و هرکدام را که قابلیت فیلم شدن دارند را به فیلمسازی که در این زمینه تجربه دارد، بدهند تا از آن فیلم بسازند.

کارگردان “معجزه خنده” متذکر شد: دبیرجشنواره فیلم شهر باید مدیریتی اتخاذ کند که‌‌ همان قدر که به صاحبان آثار احترام گذاشته می‌شود به مخاطب هم احترام گذاشته شود تا بدین طریق جشنواره رنگ و بوی واقعی جشنواره را داشته باشد.

پنجمین جشنواره فیلم شهر توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ۳ تا ۱۲ خردادماه به دبیری سیاوش حقیقی در تهران برگزار خواهد شد.