یاد داشتی بر فیلم “خانوم” به کارگردانی تینا پاکروان

سینمافستیوال

“خانوم” اولین فیلم کارگردان جوان تینا پاکروان است که توانسته در اولین حضور خود در مقام کارگردانی اثری سینمایی پرقدرت و نسبتا موفق حضور یابد.

تینا پاکروان نیز همچون اکثر کارگردانان زن فیلم اولی موضوعی زنانه و فمنیستی را دستمایه ی فیلمش قرار می دهد . “خانوم” از فیلمنامه ی خوبی برخوردار است که سوالی را بی پاسخ نمی گذارد و با روندی منطقی داستان را به پیش می برد!

“خانوم” داستان ۳ زن است در ۳ نقطه ی شهر که هر کدام در زندگی شان با مسائلی درگیر هستند و پشتیبان و حامی همسرانشان!

اما نقطه ی اشتراک این ۳ زن، محکم بودن، قوی بودن و منبع عشق بودن است که تینا پاکروان این افراد را “خانوم” خطاب می کند!

“خانوم”هایی که بر خلاف همسران خود اهل فرار و در رفتن نیستند بلکه می مانند و می سازند! “خانوم” های تینا پاکروان ضعیف نیستند، تو سری خور نیستند، بدبخت جامعه و مفلوک نیستند! بلکه از هر قشر و طبقه ای که باشند محکم و با اراده هستند!

با این حال “خانوم” زیادی کشدار است! در لحظه هایی مخاطب از این حجم تکرار یک حرف خسته می شود و منتظر اتفاقی جدید است! اتفاقی که رخ نمی دهد!

موسیقی فیلم اثر کارن همایونفر است و عالی! موسیقی در تمام طول فیلم همراه می شود و بی نقص به کار خود ادامه می دهد!

“خانوم” خالی از ایراد نیست! اما بی ادعاست و این می تواند ما را امیدوار کند که در آینده نام تینا پاکروان را با فیلم هایی بهتر و قویتر، در مقام کارگردان بشنویم!

بابک ساجدی – سینما فستیوال