تنها دو روز مانده به شروع جشنواره فیلم فجر ، خبر رسید که رضا رشیدپور جایگزین مهران مدیری که پیش از این به عنوان مجری برنامه هفت اعلام شده بود ، شده است ؛ برنامه ای که قرار بود در حوزه سینما همانند برنامه نود در فوتبال عمل کند !
ایده ی این برنامه که حاصل سال ها تحقیق و تجربه ی فریدون جیرانی در این حوزه بود ، به سازمان صدا و سیما ارائه شد و مورد استقبال مدیر وقت قرار گرفت و توانست به سرعت به برنامه ای پر بیننده تبدیل شود که به تبع آن با انتقاد هایی به نحوه اجرای فریدون جیرانی و انتقاد های تند و تیز مسعود فراستی از فیلم ها به عنوان منتقد برنامه همراه بود . با وجود این انتقادات مخاطبین این برنامه ، هر روز بیشتر و بیشتر می شد تا جایی که حتی در بین مردمی که اهل سینما نبودند هم این برنامه جا باز کرده بود ، عده ای فراستی را منتقدی خبیث می دانستند که فقط از همه چیز بد می گوید و عده ای دیگر او را منتقدی می دیدند که مشکلات فیلم ها را می گوید و صرفا مجیز گویی نمی کند .
اما برای هر دو دسته قطعا این نوع انتقاد در صدا و سیما به شدت آوانگارد بود ، عده ای دلشان نمی خواست ساحل امن صداوسیما شکسته شود ، ولی عده ای دیگر ترسی از این اتفاق نداشتند و برایشان جذاب هم بود .
به هر حال این تقابل بین منتقد برنامه و سازندگان فیلم ها و نحوه ی فریدون جیرانی ، هفت را تبدیل به برنامه ای جذاب برای عموم مردم کرده بود که می شد در حین تماشای آن تخمه شکست و از دیدن آن لذت برد .
اما در خرداد سال ۹۱ این برنامه از سوی مدیران صد او سیما تعلیق شد و مثل اینکه فقط مردم بودند که از دیدن این برنامه لذت می بردند .
افزایش انتقاد رسانه ها و تذکر چندین باره مدیران صدا و سیما به جیرانی و همین طور رسانه های تند رو علت تعلیق این برنامه ذکر شده بود .
قاعدتاً پس از حذف جیرانی نباید برنامه هفت که دیگر تبدیل به بِرَند شده بود با مجری و سردبیر دیگری ساخته می شد زیرا که ایده و اجرای این برنامه با شخص فریدون جیرانی بوده است .
اما به هر حال برنامه هفت به حیات خود ادامه داد .
پس از کنار گذاشتن فریدون جیرانی گزینه هایی همچون محمد خزاعی و نادر طالب زاده برای مجری گری این برنامه مطرح بود اما در نهایت محمود گبرلو که سابقه ی فعالیت رسانه ای داشت به عنوان مجری این برنامه انتخاب شد .
تمامی جذابیت هایی که در فصل اول این برنامه باعث جذب مخاطب شده بود ، در فصل دوم این برنامه از بین رفت ، دیگر نه خبری از آن نقد های بی محابای فراستی بود ، نه خبری از اجرای جذاب فریدون جیرانی و نه حتی کوچک ترین چالشی… و همین امر این برنامه را به برنامه ای ” خنثی ” تبدیل کرده بود که برای مردم جذابیتی نداشت و با افت چشم گیر مخاطب نسبت به فصل اول مواجه شده بود ، اما برای آن دسته از افراد که که منافعشان در بی حاشیه بودن و خنثی بودن این برنامه بود اوضاع بر وفق مراد پیش می رفت ، به همین علت سری دوم این برنامه طولانی ترین دوره این برنامه شد .
سرانجام با انتقادات فراوانی که به هفتِ گبرلو از سوی اهالی سینما و منتقدان شده بود و ریزش شدید مخاطب ، صدا و سیما راهی جز برکناری محمود گبرلو نداشت .
پس از برکناری گبرلو نام افراد زیادی برای اجرای این برنامه مطرح شد که نهایتا بهروز افخمی سکان این برنامه را در دست گرفت .
افخمی با تغییر در ساختار برنامه و اضافه کردن بخش های جدیدی نظیر میزگرد ، معرفی کتاب ، باکس آفیس سینمای جهان ، معرفی تئاتر های روی صحنه و… و برگرداندن فراستی به عنوان منتقد سعی در احیای این برنامه داشت که نسبت به فصل دوم برنامه تا حدودی موفق عمل کرد . این برنامه در ابتدا به صورت ضبط شده به روی آنتن می رفت و زنده نبود که قاعدتا نسبت به برنامه زنده از جذابیت کمتری برخوردار است ، اما بعد از مدتی برنامه دوباره به صورت زنده پخش شد.
در ابتدا این دوره برنامه با استقبال سینما گران و مردم روبرو شد اما رفته رفته موج انتقادات نسبت به این فصل از هفت هم آغاز شد ، از انتقاد به زاویه های تند و تیز فراستی تا زاویه گیری های کلی برنامه …
سرانجام فصل سوم این برنامه هم با به اتمام رسیدن قرارداد افخمی به پایان رسید و ادامه این برنامه را بیشتر از همیشه در حاله ای از ابهام فرو برد .
پیوسته اخباری مبنی بر شروع فصل چهارم این برنامه منتشر می شد که تکذیبیه های آنها یکی پس از دیگری از راه می رسید .
بعد از گذشت مدت زیادی از اتمام فصل سوم این برنامه نام مهدی کرم پور برای اجرای این برنامه مطرح شد که با واکنش مدیران صدا و سیما همراه بود که گفته بودند نام هر کس که رسانه ای شود آن شخص مجری هفت نخواهد بود و مجری هفت باید به کار گروهی و تیمی پایبند باشد .
با نزدیک شدن به جشنواره سی و شش فجر بحث در مورد برنامه هفت بالا گرفت و خبر رسید که مهران مدیری قرار است اجرای هفت را بر عهده داشته باشد خبری که گویا شایعه هم نبود . این خبر با واکنش های فراوانی از سوی مردم و اهالی سینما همراه بود .
دو روز مانده به جشنواره خبر رسید که رضا رشیدپور جایگزین مهران مدیری در برنامه هفت شده است.
قطعا تماشای مهران مدیری در قامت مجری یک برنامه جدی سینمایی برای مردم جذاب بود و باعث می شد نگاه ها به سمت این برنامه معطوف شود ، رضا رشید پور هم که این روز ها با برنامه صبحگاهی “حالا خورشید” و بیان مشکلات مردم و انتقاد از مسئولین و همین طور مصاحبه با رئیس جمهور سر زبان ها افتاده است و مخاطبین زیادی دارد نیز برای اجرای این برنامه جذاب است .
مهران مدیری که تنها یک فیلم سینمایی ساخته است و فعالیت رسانه ای هم نداشته است اما حداقل همان یک فیلم را ساخته است . رضا رشیدپور به جز چند سکانس بازی در فیلم ها فعالیت سینمایی دیگری نداشته است اما سال هاست که فعالیت رسانه ای دارد و مجری این گونه برنامه ها بوده است و همچنین سردبیر روزنامه فرهنگ آشتی نیز بوده است.
اینکه بخواهیم در بین این دو نفر بگوییم که کدام یک برای اجرای این برنامه بود کاری اشتباه است .
اول باید پرسید انتخاب یکی از این دو نفر برای چه کسی بهتر است؟
قاعدتا هیچکدام از این دو نفر برای اجرای برنامه هفت مناسب نبودند ، زیرا این برنامه مجری ای می خواهد که هم به مسائل سینما اشراف کامل داشته باشد و هم رسانه را به خوبی بشناسد که بر این اساس هیچ کدام گزینه مناسبی برای این برنامه نبودند.
مردمی که مدیری را دوست دارند شاید دو یا سه شب اول این برنامه را می دیدند اما امکان نداشت هر شب این برنامه را تماشا کنند ،چون که این مردم مدیری را در قامت مجری ” دورهمی ” و یا کارگردان و بازیگر سریال های طنزشان می خواهند نه مجری یک برنامه جدی سینمایی!
همین طور رشیدپور همان گونه که در این چند شب برنامه دیدیم ، چیز زیادی از سینما نمی داند و نمی تواند این برنامه را به نحو احسن اجرا کند و در این چند شب جشنواره ، برنامه هفت را تبدیل به یکی از چند برنامه گفتگو محور تلویزیون کرده است و مجری آن حتی اصطلاحات سینمایی که هیچ ، نام فیلم ها را هم به درستی ادا نمی کند.
انتخاب این دو نفر از سوی مدیران صدا و سیما به خاطر جبران ضعف در ساخت این برنامه است و می خواهند به این واسطه مردم را به تماشای آن وادار کنند .
اما قطعا در این امر موفق نبودند زیرا مردم ما تفاوت برنامه خوب از بد را به خوبی تشخیص می دهند و بیشتر از دو سه شب پای برنامه آبکی به ظاهر فکر شده صدا و سیما نخواهند نشست .
یاسین صادقی – سینمافستیوال