حسین علیزاده آهنگساز صاحب‌نام ایرانی مقابل دوربین فیلم مستند «تنبور» قرار گرفت و دیدگاه خود را نسبت به این ساز و خاستگاه آن که منطقه کردستان است، بیان کرد.

 سینما فستیوال

به گزارش سینما فستیوال ، فیلم مستند «تنبور» که به کارگردانی سیاوش ابراهیم زاده در حال ساخت است در میانه راه سراغ حسین علیزاده موسیقیدان ایرانی رفته و دیدگاه او نسبت به این ساز را جویا شده است.

حسین علیزاده درباره احساسی که نسبت به این ساز سنتی دارد، گفت: از روی احساس و به شکلی ملموس به سمت ساز تنبور کشیده شدم. در واقع برای رهایی از هیاهوی شلوغی تهران به کرمانشاه سفر می کردم و صدای تنبور علی اکبر مردادی مرا سحر می کرد و با این ساز ارتباط برقرار کردم. شوق من به صدای این ساز باعث شد تا علی اکبر مردای یک تنبور گهواره قدیمی به من هدیه دهد. زمانی که با این سوغات ارزشمند به خانه برگشتم احساس کردم به تخیلات موسیقی من اضافه شده است.

این آهنگساز در ادامه افزود: در آن زمان ساخت موسیقی فیلمی به من پیشنهاد شد که باید از المان های نوای کردی بهره می بردم و معتقد بودم که این ساز فضای موسیقی خوبی را برای فیلم و هارمونی خوشایندی را ایجاد می کند. من به عنوان یک موسیقیدان شیفته ساز تنبور و نواختن آن شدم و این شیفتگی از روی آگاهی کامل است چراکه به ارزش های حقیقی آن پی بردم و معتقدم تا این ساز و این موسیقی زنده است باید فکری برای آن شود.

حسین علیزاده در بخش دیگری از این فیلم مستند به پرده‌بندی ساز تنبور اشاره کرد و گفت: نکته جالب در ساز تنبور تفاوت فواصل و پرده‌بندی تنبور با موسیقی دستگاهی است. در موسیقی دستگاهی اشتراک‌هایی با کشورهای عربی و ترکیه داریم اما در تنبور اینچنین نیست. اگر به تکنیک های نوازندگی تنبور دقت کنیم متوجه می شویم که بسیار منحصر به فرد است و ردپای هیچ ساز دیگری در آن یافت نمی شود. البته برخی با تکنیک های سه‌تار هم به نواختن آن می پردازند که از درک حقیقی ساز دور می‌شود.

آهنگساز فیلم سینمایی «آواز گنجشک ها» تاکید کرد: ساز تنبور برخاسته از تمدن، تاریخ و احساس مردم ما است که باید حفظ شود. خاستگاه این ساز کردستان است و باید امکاناتی فراهم شود تا مردم از سراسر دنیا برای فراگیری و آشنایی با فرهنگ بومی این ساز تاریخی به ایران سفر کنند.

فیلم مستند «تنبور» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سیاوش ابراهیم‌زاده براساس تحقیق و پژوهش فرید الهامی درباره ساختار، مقام‌ها و ریشه ساز تنبور آغاز شده و گروه مستند تنبور پس از فیلمبرداری از روایت اساتید تنبورنواز در مناطق صحنه کرمانشاه، لکستان، کرند، همدان، اسلام آباد غرب و گهواره به مصاحبه با حسین علیزاده پرداختند. فیلمبرداری این مستند در استان‌های آذربایجان، لرستان و سلیمانیه عراق ادامه دارد.