سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت سومین روز خود را پشت سر گذاشت .
به گزارش سینما فستیوال ، امروز ، سومین روز از سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت نیز سپری شد و اندک اندک به روزهای پایانی این دوره از جشنواره نزدیک می شویم . امروز نیز فیلم هایی از بخش های مختلف همچون سینمای ایران ، سینمای بین الملل ، بخش مستند و … در سینماهای فلسطین ، عصر جدید و پردیس ملت به نمایش در آمدند .
امروز فیلم هایی مانند «معراجی ھا» به کارگردانی مسعود ده نمکی ، فیلم «استرداد» به کارگردانی علی غفاری ، فیلم «شیار ۱۴۳ » به کارگردانی نرگس آبیار ، فیلم «شھابی از جنس نور» به کارگردانی محمدرضا اسلاملو ، «گام ھای شیدایی» به کارگردانی حمید بھمنی و … به نمایش درآمدند که از میان آنها فیلم “شیار ۱۴۳” در سینما عصر جدید مورد استقبال بسیاری از جانب مخاطبان قرار گرفت . نرگس آبیار خود نیز در زمان اکران فیلم در سینما عصر جدید حضور داشت و پیش از شروع فیلم در سالن انتظار به گفت و گو با مردم پرداخت .
امروز علاوه بر نمایش فیلم ، نشست «هنر متعالی، جهاد و مقاومت» با حضور حجتالاسلام میرباقری و نمایش و نقد فیلم مستند «ایرانیوم» به کارگردانی الکس ترمن با حضور فواد ایزدی استاد حقوق دانشگاه تهران برگزار شد .
فواد ایزدی : مستند “ایرانیوم” بسیار فراتر از یک مستند معمولی است و در پی تغییر نظر افکار عمومی گام بر می دارد
فواد ایزدی در ابتدای جلسه در خصوص توزیع و پخش این مستند در جامعه آمریکا گفت: این مستند در تیراژ ۷۰ میلیون نسخه در روزنامه روز یکشنبه بسیاری از شهرهای بزرگ آمریکا که مخاطب بیشتری دارد به صورت رایگان توزیع شده و با توجه به جمعیت ۳۲۰ میلیونی این کشور نشان می دهد که تقریبا تمام خانواده های آمریکایی این مستند را دیده اند. برخلاف ایران که روزهای تعطیل روزنامه منتشر نمی شود در آمریکا روز یکشنبه بیشترین مخاطب را دارد و حجم روزنامه به مراتب بیشتر از روزهای عادی است. این عضوهیات علمی دانشکده مطالعات جهان با بیان اینکه سازندگان این مستند بسیار حرفه ای دست به ساخت زده اند عنوان کرد:این مستند در آمریکا دیده شد و بسیار اثرگذار بود. آنقدر حرفه ای کار شده که مخاطب آگاه را نیز دچار شک و تردید می کند به طوری که برای ذهن مخاطب در هر لحظه برنامه ای ویژه دارد. ایزدی با اشاره به اینکه این مستند بسیار فراتر از یک فیلم است خاطرنشان کرد: مارک دووبیتس نظریه پرداز آمریکایی چند ماه پیش از شروع دور جدید مذاکرات هسته ای در خصوص اینکه اگر ایران امتیازی به غرب بدهد ما در مقابل نباید از تحریم ها بکاهیم بلکه باید بخشی از پول های بلوکه شده ایران را آزاد کنیم چیزی که چند ماه بعد شاهد اجرایی شدن آن شدیم. این مستند بسیار فراتر از یک مستند معمولی است بلکه در پی تغییر نظر افکار عمومی گام بر می دارد. ایزدی با تاکید بر اینکه متاسفانه ما در حوزه رسانه و فرهنگ بسیار ضعیف عمل می کنیم یادآور شد: در حوزه شرق شناسی، ایران و اسلام به عنوان یک خطر و یا تهدید مورد هجمه قرار می گیرد به طوری که در این راستا مستندهای بسیار زیادی ساخته می شود که اسلام را مورد هدف قرار می دهد. وی ادامه داد: چرا این همه هزینه میشود تا روی افکار عمومی جامعه آمریکا اثر گذاشته شود. مستند «ایرانیوم» تلاش می کند با ایجاد خوف نشان دهد که ایران در پی ساخت سلاح هسته ای است در حالی که حتی نهادهای امینتی آمریکا به چنین تفکری اعتقاد ندارند. همه این تلاش ها به این دلیل است که بتواند جنگ های آمریکا را توجیه کند.از طرفی گروههایی نیز در جامعه آمریکا وجود دارند که متوجه شده اند که اگر جلوی این افراطی گری ها گرفته نشود ممکن است جنگ با ایران نیز رقم بخورد که هزینه های به مراتب بیشتری از جنگ در عراق و افغانستان را در پی دارد. این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در آمریکا به شدت در حوزه اسلام هراسی کار می کنند گفت: متاسفانه ما در مقابل این هجمه گسترده با وجود اینکه حرف حق می زنیم و امکانات لازم را نیز در اختیار اما اثر قابل قبولی در این حوزه نداریم افکار عمومی در آمریکا بسیار مهم است به طوری که دولتمردان آمریکایی بدون بدون جلب نظر افکار عمومی وارد هیچ جنگی نمی شوند و در شرایز امروز که آمریکایی ها به راحتی جنگ می کنند چگونه می توانیم مطمئن شویم که با ایران نیز وارد جنگ نمی شوند. وی در ادامه خاطر نشان کرد: باید در حوزه فرهنگی و رسانه ای فعالیت جدی انجام دهیم ما باید در کنار پیشرفت ابزاری در حوزه فرهنگ نیز به صورت جدی کار کنیم با وجود داشتن شبکه پرس تی وی نتوانسته ایم اثری در افکار عمومی مردم آمریکا بگذاریم به طوری که ۷۶ درصد از جامعه آمریکایی فکر می کند ایران دارای سلاح هسته ای است. این نتیجه تاثیر رسانه است. مردم آمریکا بسیار اهمیت دارند چون اگر افکار آن ها باز شود حداقل می توانیم مسئله جنگ را از بین ببریم ما باید در جهت روشن کردن مردم آمریکا حرکت کنیم. ایزدی در پایان تاکید کرد: در حوزه دیپلماسی عمومی ما نیاز داریم جدی تر کار کنیم به ویژه با مردم کشورهایی که دولت های آن ها با ما دچار چالش هستند.
حجت الاسلام میرباقری : هنر قوه خیال اجتماعی افراد را فعال میکند که این یکی از مهم ترین میدانهای اجتماعی است
حجت الاسلام میرباقری در نشست «هنر متعالی، جهاد و مقاومت» گفت: روایت است از امام صادق (ع) که اگر میخواهید هدایت شوید عقل و جهل و جنود این دو را بشناسید. فردی در مقام سوال از امام صادق میپرسد شما ما را با این موضوع آشنا کنید. که این حدیث یک حدیث مفصل است که بخشی از آن را خواهیم گفت. عقل را خداوند از راست عرش خلق کرد و به او امر کرد برو پس رفت و خواندش پس آمد و سپس جهل را از دریای شور آفرید و به او امر کرد برو رفت ولی وقتی امر به بازگشت کرد فرمان نبرد. خداوند عقل را به جنودی تقویت کرد که جهل شکایت کرد و خداوند گفت تو را نیز تقویت میکنم به شرطی که نافرمانی نکنی، که یکی دارای قوای نورانی بوده و دیگری دارای قوای ظلمانی است و به خاطر حسادت جهل به عقل، عداوتی بین این دو در گرفت و این درگیری به قبل از خلق ما باز میگردد. اکنون جایگاه ما در این میدان کجاست؟ ما نیز دارای شعاعی از عقل و شعاعی از جهل در درون خودمان هستیم. هرکدام از این قوا در ما تجلی پیدا کند که بخشی از آن نیز به ما بستگی دارد ما را از جنود همان قرار خواهد داد. هدف من از خواندن این روایت این بود که نشان دهم درگیریهای میان عقل و جهل تازگی ندارد و در طول تاریخ هر جا نزاعی بوده این دو قوه با هم در حال مبارزه بودهاند و این قوا تمدن ساز بودهاند و تمام تاریخ حاصل درگیریهای این دو است. اگر به واقعه عاشورا نگاه کنید در ظاهر شمشیر و سپر و خنجر دیده میشود ولی در باطن این دو هستند که عاشورا را رقم زدند. میرباقری در ادامه گفت: محور درگیری عالم میان عقل و جهل است که یک سو انبیای الهی و در دیگر سو ابلیس قرار دارد و این جریان به عصر حاضر رسیده است. یک سو غرب است و در دیگر سو اسلام قرار دارد و میدان درگیری تمام ساحتهای زندگی بشری را در بر میگیرد. سینمای مقاومت باید بتواند این میدان درگیری را در بگیرد. بر خلاف اینکه میگویند هنر آزاد است و موضع گیری ندارد، ما معتقدیم که فرهنگ بدون موضع گیری معنا ندارد. هنری که میگوید باید بی تفاوت بود در حقیقت غرض دارد و آن هم در مسیر برآورده کردن همان غرض است. هنر غیر متعهد وجود ندارد در هر صورت هنر به یک سو تعهد و گرایش تعهد دارد. هنر یا معطوف به جمال الهی است و یا معطوف به بتهای رنگارنگ است. مغالطهای که از سوی برخی صورت میگیرد این است که حق را تحت عنوان سنت قرار میدهند و حق را در تعارض با تجدد نشان میدهند. با این تعاریف کارکرد هنر چیست؟ اگر عمق کار را ببینیم هنر و هنرمند میخواهد اله خود را نشان دهد و اثبات کند و الهههای دیگر را نفی کند. کار هنر تعریف زیبا شناسی و تغییر ارزشها است و کاری غیر از این ندارد. وی به نقش هنر اشاره کرد و گفت: هنر قوه خیال اجتماعی افراد را فعال میکند که این یکی از مهم ترین میدانهای اجتماعی است. هنر قوه خیال اجتماعی را فعال کرد، مطالبات اجتماعی را دگرگون کرد و گاهی نیز منجر به انقلابات اجتماعی شد. یکی از کارهایی که هنر انجام میدهد مقایسه میان گذشته و حال است تا نشان دهد که اوضاع انسان در قیاس با گذشته بهتر شده و با سیاه نمایی مطلق از گذشته و سفید نمایی از امروز ذهن را جهت میدهد. گاهی هنر میان زمان موجود دو تمدن مقایسه انجام میدهد و گاهی نیز میان زمان موجود و آینده مقایسه میکند که این گزینه آخر دشوارتر است. انبیای الهی نیز کاری شبیه به این میکنند و ما را به مقایسه دعوت میکنند، مقایسه میان این دنیا و قیامت و … که البته با این تفاوت که هنرمند مقایسهای انجام میدهد که هیچگونه شهودی پشت آن نیست و مبالغه آمیز است ولی انبیای الهی در عالم حقیقت انسان را به مقایسه فرا میخوانند و هیچگاه تصویری مبالغه آمیز از خداوند نشان نمیدهند. این استاد دانشگاه در ادامه اضافه کرد: هنر در میدان درگیری میان عقل و جهل وظیفهاش فعال کردن دو قوه در خیال افراد است تا بتواند سطح تعالی عقل و یا جهل را افزایش بدهد و یا از عقل به سوی جهل و بر عکس سوق بدهد. در این میدان اگر بخواهیم هنر اسلامی را در برابر هنر مدرن تقویت کنیم و سینمای مقاومت را نیز شاخهای از آن بدانیم باید بدانیم که با یک میدان بزرگ و پیچیده روبرو هستیم که اگر سطحی وارد این حوزه شویم حتما در هنر مدرن حل خواهیم شد. سینمای مقاومت فقط نمایاندن تصویر معرکه جهاد اصغر نیست بلکه وظیفهاش در یک عرصه گسترده تعریف میشود. غرب در این جریان به شدت حساب شده عمل کرده است. برای مثال سینمای ماورا در پاسخ به چالشی است که تمدن غرب در برابر موج معنویت گرایی به وجود آمده در جهان راه انداخته که باید همین جا یادآور شد که این سینما منجر به معنویت گرایی مادی خواهد شد. ماموریت ما در این میدان درگیری، حرکت به سوی معنویت واقعی است. ما باید زیباییهایی را که میتوان در هنر از آنها استفاده کرد کشف کنیم و در مسیر استفاده قرار دهیم. هنرمندان مسلمان باید خودشان را لشکر نبی مکرم اسلام (ص) بداند و نسبت به یک میدان عظیم برنامهریزی و طراحی کند. ما باید یک دستگاه بزرگ مولد هنر که در آن دانشگاه، مبانی و فنون هنری وجود دارد در برابر هنر مدرن ایجاد کنیم. میرباقری در انتها گفت: امیدوارم همانطور که انقلاب اسلامی انسداد تاریخی تجدد را شکست، انقلاب فرهنگی نیز رخ دهد که هنر نیز از شاخههای آن است و بتوانیم انسداد فرهنگی و هنری غرب را بشکند. تفاوت سینمای مقاومت و اسلامی با سینمای منفعل روشنفکری این است که آنها در عالم خیالات و موهومات سر میکنند و یک ایراد بزرگی دارند و آن هم این است که نیم قرن از دنیا عقب هستند و در دوران جنگ سرد زندگی میکنند و ندیدهاند که یک انقلاب معنوی در جهان رخ داده است و همین موضوع سبب میشود که در تصمیم گیریها و تحلیلها دچار اشتباه شوند. سینمای روشنفکر نیز در نیم قرن پیش است و نمیخواهند وقوع انقلاب اسلامی را بپذیرند و با یک سینمای موهومی روبرو هستیم ولی حرکت سینمای انقلابی و مقاومتی کاملا معطوف بر واقعیت است. هنرمند باید وارد لشکر نبی اعظم اسلام (ص) شود و با تکیه باطنی بر پیامبر رحمت (ص) وارد میدان شود که علاوه بر این باید تعهد به ایده مقاومت نیز داشته باشد.