خلاصه ای از نشست های خبری فیلم های روز دوم برج میلاد

خلاصه ای از چهار نشست خبری فیلم های روز دوم جشنواره فیلم فجر به گزارش سینما فستیوال 

برج

نشست خبری خداحافظی طولانی ، موتمن: آقاخانی برگ برنده فیلم است

نشست خبری خداحافظی طولانی

فرزاد موتمن کارگردان فیلم «خداحافظی طولانی» برگ برنده این فیلم را حضور سعید آقاخانی دانست و گفت:‌ این فیلم به طرز وحشتناکی مدیون بازی سعید آقاخانی است.

این کارگردان سینما روز 13 بهمن‌ماه در نشست پرسش و پاسخ فیلم «خداحافظی طولانی» در کاخ جشنواره‌ی فیلم فجر اضافه کرد: تمام بار فیلم بر دوش سعید آقاخانی است و خوشبختانه بازی او بسیار خوب درآمده است.

موتمن درباره بازی سعید آقاخانی در یک نقش کاملا جدی گفت: برای این نقش به بازیگری نیاز داشتیم که در فاصله سنی 40 تا 50 ساله باشد و لباس کارگری به تنش بیاید، اما متأسفانه امکانات سینمای ما بسیار کم است و برای انتخاب این بازیگر، جلسه‌ای شبیه جلسه بحران گذاشتیم تا اینکه به سعید آقاخانی رسیدیم.

موتمن با تقدیر از بازیگر سعید آقاخانی افزود: با اینکه او چشمان خندانی دارد در این فیلم به طرز شگفت‌انگیزی چشمان خود را کنترل می‌کند.

او یکی از جذابیت‌های فیلمنامه «خداحافظی طولانی» را پرداختن این فیلمنامه به طبقه کارگر دانست و یادآور شد: بسیاری از فیلمنامه‌های ما به دلایل تجاری از پارک‌وی به بعد می‌گذرند و بیشتر طبقات جامعه به ویژه طبقات کارگر را حذف کرده‌ایم. در حالی که آن ها مخاطبان اصلی آثار ما هستند اما چیزی از خودشان در فیلم‌های ما نمی‌دیدند.

سعید آقاخانی بازیگر اصلی این فیلم که برای اولین بار نقشی جدی را بازی می‌کند، گفت: هرگز در ذهنم نمی‌گنجید، روزی چنین نقشی به من پیشنهاد شود چون همه کارهایم کمدی بود،‌ اما وقتی فیلمنامه را خواندم حس کردم آن را دوست دارم و می‌توانم در آن بازی کنم.افراد در این طبقه را خیلی دیده‌ام و در فیلمنامه هم این فرد بسیار کم حرف بود.

سپس ساره بیات دیگر بازیگر این فیلم نیز با اشاره به علاقه‌اش به سینمای موتمن افزود: ایشان را به عنوان یک کارگردان صاحب سبک می‌شناسم، ضمن اینکه در طول پروسه کار خیلی به گروه آرامش می‌دهد.

او درباره تکراری بودن نقش‌هایش بعد از فیلم «جدایی نادر از سیمین» گفت: تا امروز همیشه نقش‌های مورد علاقه‌ام را انتخاب کرده‌ام.

در اخر موتمن در پاسخ به برخی از پرسش‌ها درباره نوستالژیک و غمگین بودن این فیلم یادآور شد: فیلم ما به سمت قضاوت نمی‌رود. البته فیلم غمگینی است و شاید ساده‌ترین ازدواج سینمای ایران در آن نشان داده می‌شود اما کلا آدم نوستالژیکی نیستم و شاید موسیقی این فیلم ما را به یاد بعضی فیلم‌های قدیمی می‌اندازد.

نشست خبری فیلم «حکایت عاشقی» ، رادان :فضای دفاع مقدس بهانه‌ای بوده برای روایتی عاشقانه

حکایت عاشقی

جلسه مطبوعاتی فیلم «حکایت عاشقی» با حضور احمد رمضان‌زاده کارگردان، بهمن زرین‌پور بازیگر، بهرام رادان بازیگر، شیلان رحمانی بازیگر، محمد آلادپوش مدیر فیلم‌برداری، آزیتا موگویی مجری طرح، مشکین مهرگان طراح صحنه و لباس و محمدرضا مقدسیان منتقد در سالن سعدی مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست احمد رمضان‌زاده درباره تولید این فیلم گفت: خودم بزرگ شده کردستان هستم و حادثه حلبچه از زمانی که اتفاق افتاد تا سال 88 یکی از دغدغه‌های ذهنی‌ام بود در همان سال‌ها طرح اولیه را نوشته و سال 90 آن را به فارابی ارائه دادم. به دلایل مختلفی که هنوز نمی‌دانم ارائه پروانه ساخت این فیلم 3 سال طول کشید.

بهرام رادان که نقش عکاسی در حلبچه را ایفا می‌کرد در ادامه این نشست گفت: مدت زیادی بود که دوست داشتم در فیلمی با محوریت دفاع مقدس ایفای نقش کنم. هنوز هم این فیلم را دفاع مقدسی نمی‌دانم چرا که معتقدم «حکایت عاشقی» روایتی عاشقانه را در بستر جنگ روایت می‌کند و از طریق خانم موگویی با کارگردان اثر آشنا شدم.

وی ادامه داد: در کل ایفای نقش در چنین فیلمی بسیار سخت بود آن هم به این دلیل که تعدد لوکیشن بسیاری داشتیم و همچنین موقعیت زمانی فیلم و… شرایطی سخت را برای ایفای چنین نقشی در پیش‌روی ما بود. امروز برای بار اول این فیلم را دیدم و از این بابت خوشحالم که در اجرا خیلی بهتر از متن موفق عمل کردم.

احمد رمضان‌زاده در ادامه در مورد اینکه آیا می‌توان این فیلم را جزو آثار دفاع مقدسی بسته‌بندی کرد، گفت: بله، چراکه حتماً این اتفاقات در دل جنگ افتاده و نکته‌ای که برایم خیلی مهم است این است که مردم ایران در آن دوره پذیرای این پناهنده‌ها شدند در کل باید بگویم فیلم حکایت عاشقی با فضای دفاع مقدس کاملاً در ارتباط است.

بهرام رادان در ادامه گفت: فضای دفاع مقدس بهانه‌ای بوده برای روایتی عاشقانه؛ من اسم این ژانر را عاشقانه می‌گذارم و باید بگویم تصور ما به عنوان مخاطب از فیلم‌های دفاع مقدسی طور دیگری بود.

نشست خبری فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» ، وحید جلیلوند :این فیلم یک نقد و رئالیسم اجتماعی است

چهارشنبه 19 اردیبهشت

عصر روز دوشنبه سیزدهم بهمن ماه نشست خبری فیلم سینمایی «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» با حضور عوامل این فیلم سینمایی از جمله وحید جلیلوند کارگردان، علی جلیلوند تهیه‌کننده، نیکی کریمی، برزو ارجمند، آفرین عبیسی و شاهرخ فروتنیان بازیگران، محمدحسین لطیفی تهیه‌کننده، مرتضی پورصمدی فیلمبردار، علی زرنگار فیلمنامه نویس برگزار شد.

در ابتدای این نشست وحید جلیلوند کارگردان فیلم  گفت: زمانی که با علی زرنگار و حسین مهکام فیلمنامه را می نوشتیم در رابطه با معنای مولف بودن در یک فیلم صحبت می کردیم، اینکه ممکن است نویسنده، کارگردان و یا بازیگر در یک فیلم مولف باشند، اما من فکر می کنم که در این کار همه اهالی این فیلم مولف بودند، چه عوامل پشت دوربین و چه عوامل جلوی دوربین.

نیکی کریمی بازیگر سینما در این نشست گفت : فیلمنامه خوب در سینمای ما بسیار کم است من سال پیش در جشنواره اعلام کردم که دوست دارم با کارگردانان فیلم اول کار کنم و زمانی که وحید جلیلوند این فیلمنامه را به من داد تا بخوانم، حس خوبی داشتم و مطمئن بودم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» کار خوبی می شود.

همچنین برزو ارجمند یکی دیگر از بازیگران «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» در این نشست یادآور شد: من اصولا در سینما آدم بدشانسی هستم و باورم نمی شود که با این همه خوش اقبالی در این فیلم حضور داشتم. آرزو داشتم که امروز این فیلم را با پدرم می‌دیدم. من ۲۰ سال برای چنین نقشی منتظر ماندم هر چند نقش من در این فیلم بسیار کوتاه بود، اما فرقی نمی‌کند؛ چراکه ۲۰ سال برای آن صبر کردم.

وحید جلیلوند با اشاره به اینکه «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» یک نقد و رئالیسم اجتماعی است، تصریح کرد: اینگونه نیست که بگوییم این نقش اجتماعی لایه پنهان ندارد. من چندان با شعار دادن موافق نیستم و در این فیلم هم دیدید که شعار ندادم و این در حالی است که داستان فیلمنامه جای شعارهای بسیاری داشت. در «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» دو مساله بسیار مهم است، اول نقد و ستایش اجتماع و دوم نقد و ستایش آدمی. جلال آشتیانی با اینکه پیامبرگونه زندگی نمی کند، اما در قسمت از فیلم، انسان را ستودنی می کند. من تصور می کنم که این فیلم تلاش کرده است تا در عین حال یک فیلم سینمایی است بازنمای واقعیت جامعه باشد و به عنوان یک مستند در نظر گرفته نشود.

نشست خبری «خانه دختر» ، شاه حسینی : پرویز شهبازی از ابتدا فیلم‌نامه را بر اساس حامد نوشته بود

این نشست شامگاه 13 بهمن ماه بعد از نمایش فیلم خانه دختر در برج میلاد برگزار شد که طی آن حامد بهداد یکی از بازیگران فیلم برای سینمای ایران دعا کرد و از حاضران خواست آمین بگویند.

شهرام شاه‌حسینی کارگردان این فیلم با ابراز خرسندی از ساخت فیلم خانه دختر با فیلمنامه‌ای از پرویز شهبازی، گفت: امیدوارم اسم شهبازی آن‌قدر روی این فیلم سنگینی کند که فیلم ما بهتر دیده شود و من حتما باز هم سراغ شهبازی می‌روم.

او درباره ریتم فیلم هم گفت: ریتم مردم به شدت تند شده و فرصتی برای زیاده‌گویی وجود ندارد. به همین دلیل ما سکانس‌های زیادی را حذف کردیم تا زمان فیلم طولانی نشود.

شاه‌حسینی همچنین توضیحاتی درباره حضور بازیگران این فیلم ارائه کرد و درباره انتخاب حامد بهداد گفت: من و حامد برادر تنی هستیم و پرویز شهبازی از ابتدا فیلم‌نامه را بر اساس حامد نوشته بود. من دوست داشتم در انتخاب بازیگران صرفه جویی کنم اما تهیه‌کننده فیلم اصلا کوتاه نیامد.

 حامد بهداد درباره حضورش در این فیلم گفت: من به محمد شایسته تهیه‌کننده فیلم و به فیلم خانه دختر تخفیف دادم. در مواجهه با فیلم‌نامه‌هایی حتما به لحاظ دستمزد کوتاه می‌آیم چون با بازی در این فیلم‌ها به سود فرهنگی قلب خودم می‌رسم.

در این نشست رویا تیموریان یکی از بازیگران فیلم نیز گفت: برای من نقش منفی، مثبت، کوتاه و مکمل و اول هیچ تفاوتی ندارد. مهم این است که به عنوان بازیگر چقدر می‌توانم درباره یک نقش کنجکاوی کنم و آن را کنکاش کنم. کل ساختمان فیلمنامه برایم مهم است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *