«تیری فرمائو»، کارگردان هنری جشنواره بین‌المللی فیلم کن ، در مصاحبه‌ای به دفاع از انتخاب این فیلم‌ها و عدم انتخاب برخی فیلم‌ها صحبت کرد.

 تیری فرمائو

به گزارش سینما فستیوال، «فرمائو» درباره فرآیند انتخاب فیلم‌ها گفت، تا روز قبل از اعلام فیلم‌ها مشغول تماشای فیلم‌ها بوده است و احتمالا دو یا سه فیلم دیگر در فاصله مانده به آغاز برگزاری جشنواره به فهرست فیلم‌های رقابتی برای کسب نخل طلا اضافه خواهند شد.

وی در ادامه گفت: فیلم‌های حاضر در این بخش را نمی‌توان لزوما بازنمای فیلمسازی حال حاضر سینمای جهان دانست‌، اما امسال از حضور کارگردانی چون برادران «داردن»، «گدار» و همچنین کارگردانان سرشناس دیگر چون «دامیان سیفرون» آرژانتینی بسیار مفتخریم. از میان 1800 فیلم متقاضی برای حضور در بخش رقابتی تعداد زیادی از فیلم‌ها را نمی‌توان واقعا یک فیلم دانست.

وی اظهار کرد: مشکل این فیلم‌ها فنی و تکنیکال نبود، بلکه از لحاظ موضوعی فهم آنها نیازمند درک عقلانی و روشنفکرانه بود. سینما از سینما تغذیه می‌کند و شما برای مبدل شدن به یک متخصص فیلم باید فیلم‌های زیادی را تماشا کنید. یک مکتب فکری است که می‌گوید اولین فیلمسازان درباره زندگی فیلم ساختند، نسل دوم به سینما و زندگی پرداختند،‌ نسل سوم تنها درباره سینما سخن گفتند و نسل چهارم اصولا به هیچ چیزی نمی‌پردازند که البته به نظر من این مکتب فکری اشتباه است. به عنوان مثال فیلم «برف در بهشت» یک فیلم فوق‌العاده اجتماعی است.

«فرمائو» درباره نسل جدید فیلمسازان انگلیسی و حضور پررنگ آنها در جشنواره امسال کن گفت: زمانی که برای ملاقات با برخی از دوستانم به لندن رفته بودم، موفق به تماشای فیلم «برف در بهشت شدم» و همچنین با «کن لوچ» و «مایک لی» نیز به صورت مستقیم صحبت کردیم. در طول چند سال اخیر نسلی جدید از کارگردانان جوان انگلیسی به شدت مشغول کار و ساخت فیلم‌های بسیار جالب بوده‌اند.

این کارگردان فرانسوی درباره احتمال حضور فیلم «به نیویورک خوش آمدید» ساخته «آبل فرار» در بخش رقابتی در فاصله باقی مانده به آغاز جشنواره گفت: این احتمال وجود دارد، اما ما نسخه اولیه فیلم را خیلی وقت پیش دیدیم و امیدواریم بتوانیم نسخه دوم آن را نیز ببینیم، شاید هم این فیلم در بازار جشنواره حضور یابد.

«فرمائو» اظهار کرد: به نظرم فیلم‌های حاضر در بخش رقابتی را باید یکجا دید و مهم این است که این فیلم‌ها در مکان مناسب خود قرار بگیرند. من به همراه همکارانم فکر کردیم بخش غیررقابتی بهترین مکان برای فیلم ساخته «ژانگ ییمو» است تا از این طریق ضمن احترام و قدردانی از او اجازه می‌دهیم با بهترین شرایط ممکن به جشنواره بازگردد رقابت دشوار است و برخی مواقع بهتر است فیلم در بخش غیررقابتی به نمایش گذاشته شود. سال گذشته فیلم «همه‌چیز از دست رفته» ساخته «رابرت ردفورد» در بخش غیررقابتی به نمایش گذاشته شود بازخوردهای بسیار خوبی داشت.

علاوه‌بر «ژانگ ییمو»، کارگردانانی آسیایی دیگری چون «جولی جونگ» از کره‌جنوبی کانو بل از هند،‌ «وانگ چائو» از چین و همچنین نآئومی کاواسه از ژاپن نیز با فیلم‌هایشان به بخش رقابتی راه نیافتند.

«فرمائو» درباره حضور سینمای آسیا در مقایسه با سال گذشته در جشنواره کن گفت: درست است که امسال سینمای آسیا حضور جدی در جشنواره ندارد، اما شما باید به این موضوع در یک بازه پنج ساله نگاه کنید و سینمای کشورهایی چون چین‌، ژاپن‌، سنگاپور‌، مالزی و کره همواره حضور پررنگی در جشنواره داشته‌اند، اما امسال حضور آنها کمتر است که دلیل خاصی هم ندارد.

رییس جشنواره کن در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر احتمالی «جین کمپیون»، رئیس هیات داوران در حضور 15 کارگردان زن در بخش رقابتی و غیررقابتی گفت: کمپیون یک هنرمند است، اما خود را یک هنرمند زن معرفی نمی‌کند. چگونه می‌تواند برای انتخاب فیلم‌های ساخته کارگردانان زن اعمال فشار کند. این موضوع احمقانه است و نمی‌دانم چرا این موضوع همیشه در جشنواره کن مطرح می‌شود! چرا سه ماه قبل از آغاز جشنواره به سراغ من نمی‌آیند و نظرم را درباره نقش زنان در سینما جویا نمی‌شوند،‌ اما فقط در روز برگزاری کنفرانس خبری این موارد مطرح می‌شود؟ جشنواره کن تاکنون میزبان همه کارگردانان بزرگ جهان به استثنای «کاترین بیگلو» بوده است و همه آنها از نمایش فیلم‌شان در جشنواره خرسند بوده‌اند.

فرمائو درباره حضور پررنگ فیلم‌های سیاسی چون «maidan» از «سرجی لازنیتا» درباره انقلاب اوکراین و همچنین فیلم ساخته «محمد اوسامه» درباره سوریه گفت: جشنواره کن سیاسی نیست بلکه این فیلمسازان هستند که سیاسی‌اند. معمولا دید یک کارگردان ما را با یک رویداد آشنا می‌کند که نمی‌توان مابه ازای آن را در جای دیگری یافت. در واقع کار جشنواره کن نمایش صداهای گوناگون‌، چهرها‌، منظره‌ها و عقاید مختلف است.