انجمن عکاسان سینمای ایران در پی فراخوان بخش تبلیغات و تغییرات ایجاد شده این بخش در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر و حذف سیمرغ عکس بیانیه‌ای صادر کرد.

جشنواره فجر

به گزارش سینما فستیوال ، انجمن عکاسان سینمای ایران در پی فراخوان بخش تبلیغات و تغیرات ایجاد شده این بخش در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر و حذف سیمرغ عکس، اعتراض خود را به این تغییرات که حاصلی جز ایجاد فضای ناامیدی و بی‌انگیزه شدن عکاسان حرفه‌ای سینما نخواهد داشت، اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است:

“حرفه عکاسی سینما از‌‌ همان بدو تولد جایگاهی خاص در هنر سینما برای خود یافت. آن هم با دغدغه‌ای تماما هنری و اجتماعی، نه تنها هنر به شمار می‌رود، بلکه می‌باید آن را هنری نمایشی (به منزله ابزار فعال و چالشگر سینمایی- اجتماعی) و برخوردار از استعدادی ذاتی در جهت پیوند با عنصری تاریخی دانست.

برای پی بردن به اهمیت عکس باید گفت، عکس فیلم قوی‌ترین شیوه ارتباط فیلم با مخاطبان است. عکس می‌تواند ایجاد این ارتباط را با حضور عکاسان حرفه‌ای، زمینه‌های مناسب رقابتی بخش مسابقات عکس فیلم و استفاده صحیح و منطقی از تکنولوژی پیشرفته با کاربردی لازم و موفقیت آمیز به نمایش بگذارد و نقش خود را نشان دهد.

هنگامی که پیش تولید یک پروژه حرفه‌ای سینمایی آغاز می‌شود عکاس فیلم به عنوان یکی از نخستین عوامل اصلی فیلم و زود‌تر از برخی همکارانش در زمان تولید حضور دارد. عکاس فیلم نه تنها در زمان فیلمبردای، هم نفس با تمامی عوامل پیش می‌رود بلکه پس از تولید و تا سال‌ها به عنوان تنها دارنده بانک جامع و کامل آن فیلم همچنان درگیر آن پروژه خواهد بود.

سینماگران بزرگی چون همایون اسعدیان، محمود کلاری، امیر نادری و… در آغاز عکاس سینما بوده‌اند و هستند عکاسانی که در سال‌های بعد از آن‌ها در زمینه‌های دیگر بیشتر خواهیم شنید.

عکاسی که در طول پروژه تجهیزات حرفه‌ای خود را فرسوده و فرسوده‌تر می‌کند و زمانی تمامی دستمزد یک فیلم صرف تعمیر تجهیزاتش می‌شود، اینکه چرا دستمزد‌ها این است و شرایط بدین گونه، اینکه چرا حتی یک نفر از فعالان عکاسی سینما در بین اعضای شورای سیاست گذاری بخش تبلیغاتی وجود نداشت، اینکه چرا جوایز آن با دیگر بخش‌ها برابر نیست، اینکه چرا همواره برای ارتقا سطح جشنواره و سیاست کاهش اهدای سیمرغ، بخش عکس هدف قرار می‌گیرد، اینکه چرا ایجاد بخش جدید تبلیغات با عنوانی همانند با عنوان پیشنهادی مدیریت قبلی سازمان سینمائی، مبنی بر لزوم تشکیل صنف مواد تبلیغاتی و اطلاع رسانی در این زمان اجرائی می‌گردد (مصاحبه آقای علیرضا سجاد‌پور در تاریخ ۲۴/۸/۹۱ در خصوص تشکیل صنف مواد تبلیغاتی و اطلاع رسانی) همه و همه بماند برای وقتش و اهلش.

بدینوسیله مصرانه خواستاریم که عکس فیلم همانند سایر رشته‌ها در‌‌ همان سال، با‌‌ همان داوران، در‌‌ همان روز و با‌‌ همان میزان جوایز مورد ارزشیابی و تقدیر قرار گیرد و یا اینکه بقیه رشته‌ها را همینگونه به بخش‌های مواد شنیداری، مواد دیداری، مواد اجرائی و… در سال بعد پس از اکران و بعد از توزیع در سوپرمارکت‌ها با داوران جداگانه و با جوایز متفاوت داوری کنید.

ما اعضای انجمن عکاسان سینمای ایران تا زمان رعایت حقوق،شان و جایگاه عکاسی فیلم در جشنواره فیلم فجر، از شرکت در این جشنواره خودداری کرده و بدینوسیله اعلام می‌داریم، عکس‌های ارسالی از طرف دفا‌تر پخش (طبق فراخوان جشنواره سی و سوم) به هیچ وجه مورد تائید و انتخاب عکاسان سینما نبوده است.

در خاتمه امیدواریم دبیر محترم جشنواره با این موارد با درایت و دوراندیشی توجه خاص نشان دهد.

علی نیک رفتار – حافظ احمدی – امیر عابدی – میترا محاسنی – بابک برزویه – محمد فوقانی – محمد مهدی دل خواسته – غوغا بیات – محمد علیقلی‌زاده – بهرنگ دزفولی‌زاده – سیامک زمردی – آرش صادقی – رضا مهاجر – بهروز صادقی – احمد احمدی – حسن غفاری – عبدا.. عبدی نسب – اکبر اصفهانی – مجید صباغ بهروز – مهدی حیدری – حبیب مجیدی – اردشیر شلیله – مهرشاد کارخانی – هادی پویان – کوروش پیرو – جلال حمیدی – نوید سجادی – مجید خمسه نیا – محسن سیدی – مسعود اشتری – المیرا مقدم – مژده مرادی – حسن شجاعی – حسن ناحی – مریم تخت کشیان – زهرا مصفا – آرزو اتحاد – احمد رضا شجاعی – سحاب زریباف – جواد جلالی – امید صالحی – محسن می‌نایی – مژده لباسچی – سیامک قدکچیان – صبا سیاهپوش – لیلا خوشکنار – ایران انتظام – علی باقری – ساتیار امامی و…”