پرونده هشتمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت شب گذشته با نمایش آخرین فیلم هایش بسته شد و امروز مراسم اختتامیه این جشنواره در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می شود . به این بهانه در آخرین دقایق این جشنواره به سراغ کاظم حسینی کارگردان مستند « اینجا چراغی روشن است » کاندیدای بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه و همچنین محمد نصر آبادی تدوینگر مستند « چه کسی ما را کشت؟ » به کارگردانی محمدحسین جعفریان ، کاندیدای بهترین فیلم نیمه‌بلند و بلند (جایزه شهید آوینی) رفتیم و نظر آنها را در رابطه با کیفیت جشنواره امسال جویا شدیم که متن این گفتگو به شرح زیر است.

سینما فستیوال

کاظم حسینی : ” مشکل قرن بیست و یکم مشکل ارتباط است . “

فیلم مستند کوتاه « اینجا چراغی روشن است » به کارگردانی کاظم حسینی در رابطه با زندگی طاقت فرسای کارگران معدن زغال سنگ طزره شاهرود است و به عنوان یکی از نامزدهای بهترین کارگردانی در بخش فیلم مستند کوتاه هشتمین جشنواره سینما حقیقت معرفی شده است . قابل ذکر است این کارگردان ، عکاس مستند اجتماعی بوده و این پروژه اولین تجربه کارگردانی او در سینما مستند است وی در رابطه با این تجربه به خبرنگار سینما فستیوال گفت : ” من را بیشتر به عنوان عکاس می شناسند تا فیلمساز ، کار اصلی من عکاسی است ، عکاس مستند اجتماعی و عکاسی از کودکان . فیلم « اینجا چراغی روشن است » اول فیلم مستندی است که من کار کردم و به ساخت مستند علاقه مند شدم و احساس می کنم سینمای مستند به دنیا و روحیات من کمی نزدیک است . “

این عکاس مستند در پاسخ به این سوال که راهکار بیشتر دیده شدن سینمای مستند چیست اذعان داشت : ” باید به نوعی مردم را با سینما آشتی داد ، مخصوصا سینمای مهجور ، مظلوم و شریف و سینمای بی ادعا مستند . البته این تدبیر مسئولین است ولی شاید بهتر باشد در یک پکیج ، سینماهایی که فیلم سینمایی نشان می دهند تنها ۱۰ دقیقه و یا ۲۰ دقیقه فیلم کوتاه بگذارند و از این طریق این خوراک را کم کم به مردم تزریق کنند و مردم را برای دیدن فیلم مستند ترغیب کنند .”

وی در ادامه در رابطه با استقبال نشدن از فیلم مستند توسط مردم به خبرنگار سینما فستیوال گفت : ” متاسفانه وقتی اعلام می شود که دیدن فیلم مستند رایگان است و از مردم به این وسیله دعوت می شود که به سینما بیایند ولی متاسفانه باز هم آنطور که باید و شاید از آن استقبال نمی شود ، پس باید برای سینمای مستند وقت گذاشت و برای آن هزینه کرد چرا که اگر بشود که مردم را با سینمای مستند آشتی داد ، هم بازدهی خوبی دارد و هم انعکاس خوبی در سینمای فراتر از این مرزها دارد و به نظر من حتی از لحاظ بازدهی مالی هم می تواند خوب و قابل توجه باشد که این اتفاق می تواند فرهنگ غنی ما را در سینمای مستند نشان دهد .”

او همچنین افزود : ” به نظر من مشکل قرن بیست و یکم مشکل تغذیه ، غذا و مسکن نیست بلکه مشکل قرن بیست و یکم مشکل ارتباط است و این تصویر می تواند این ارتباط ها را به نحو احسن بهم ربط دهد . “

 در انتها ، کارگردان مستند کوتاه « اینجا چراغی روشن است » درباره بهتر شدن جشنواره و برپایی بهتر این جشنواره در دوره های آتی گفت : ” این تدبیر دست اندرکاران و مسئولین را می طلبد ، ولی به نظر من این جشنواره نمره قابل قبولی دارد ، تقریبا کاستی ها خیلی به چشم نمی آید و منظم برگزار شده است و همچنین کارهای فاخر و شاخص در این جشنواره حضور دارد . “

سینما فستیوال

محمد نصر آبادی : ” بهتر است مکان برگزاری این جشنواره تغییر کند و به سینمای دیگری منتقل شود .”

محمد نصر آبادی که تدوین و صداگذاری مستند « چه کسی ما را کشت » را برعهده داشت در رابطه با داستان این مستند توضیح داد :  ” مستند « چه کسی ما را کشت » داستان کشته شدن ۹ نفر از دیپلمات های ما در مزار شریف است و زنده ماندن معجزه آسای یک نفره به سختی توانسته بود خود را پس از ماه ها به ایران برساند در واقع این مستند واکاوی این پرونده است که چه کسی آنها را کشته است .

نصر آبادی در ادامه زمان تدوین مستند را هشت ماه اعلام کرد و گفت : ” حجم راش نزدیک به یک ترابایت بود ، به این دلیل که با دو دوربین ضبط شده بود و هشت ماه تدوین آن زمان برد . “

وی در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال میدهید « چه کسی ما را کشت » برنده هشتمین دوره از سینما حقیقت باشد گفت : ” از بخش هایی از تدوین کار من خیلی راضی بودم و شب اکران نیز ، استقبال خیلی خوب بود و همچنین مطبوعات در رابطه با این کار مطالب زیادی نوشته اند که امیدوارم کار دیده شده باشد .

 تدوینگر مستند محمدحسین جعفریان ضعف جشنواره حقیقت امسال را حضور نیافتن دو نفر از مدعوین جشنواره من جمله «بیل نیکولز» و «حمید نفیسی» دانست و بپیشنهاد خود را در رابطه با بهتر و پربارتر برگزار شدن جشنواره حقیقت در سال های آتی چنین عنوان کرد : ” با توجه به جمعیتی که هر ساله به جشنواره حقیقت می آیند و به دلیل کمبود جا در این سینما که سینمایی قدیمی است به روی زمین می نشینند بهتر است مکان برگزاری این جشنواره تغییر کند و به سینمای دیگری منتقل شود .”