عضو هیات انتخاب فیلمهای مستند شانزدهمین جشن خانه سینما اظهار داشت بازبینی و انتخاب آثار مستند این جشن با احتیاط و دقت بیشتری پیش میرود.
به گزارش سینمافستیوال به نقل ایسنا، علیرضا قاسمخان پیرامون روند بررسی فیلم های مستند شانزدهمین جشن خانهسینما گفت: جشن خانه سینمای ایران یک جشن صنفی است و هیات انتخاب آن نیز متشکل از نمایندگان انجمن مستندسازان سینمای ایران، انجمن تهیه کنندگان فیلم مستند و سه نفر دیگر با انتخاب دبیر جشن است.
وی افزود: تاکنون نزدیک به ۳۰۰ فیلم به دیبرخانه جشن رسیده و نزدیک به نیمی از این آثار توسط شورای انتخاب بازبینی شده تا از این میان حدود ۴۵ فیلم کوتاه، نیمه بلند و بلند باید به هیات داوری معرفی شود؛ اما با توجه به مسائلی که خانه سینما طی سه سال گذشته داشته و عمده این فیلمها مربوط به آن دوره است، روند بازبینی با احتیاط و دقت بیشتری پیش میرود تا نتیجه دقیقتری در اختیار هیات داوری قرار گیرد.
قاسمخان خاطرنشان کرد: هیات انتخاب با توجه به آئیننامه جشن و ارائه مناسبترین آثار به هیات داوران، اصلیترین محورهای یک فیلم خوب را ساختار فنی و دراماتیک مناسب می داند، یعنی موضوع چگونه به وسیله فیلمساز پرورش پیدا کرده و اینکه روند پژوهشی که فیلمساز برای ایده در نظر گرفته چگونه ساماندهی شده تا اثری مستند بر پایه ساختار دراماتیک جذاب، کار فنی مناسب از نظر مونتاژ، تصویربرداری، صدابرداری و صداگذاری و مسائل حرفهای دیگر ساخته و پرداخته شده است.
وی ارزیابی مثبتی از حضور آثار مستند در شانزدهمین دوره جشن خانه سینما ارائه کرد و گفت: به عقیده من سطح کیفی آثار مستند بالاتر رفته و فیلمهای خیلی خوبی دیدم که انتخاب میان بعضی از فیلمها را واقعا سخت میکند. به اعتقاد من جلسه ارزیابی و نتیجهگیری نهایی هیات انتخاب نیز روز پر کاری خواهد بود، زیرا فیلم های خوب زیادی در این دوره حضور دارند.
قاسمخان در پاسخ به این سوال که مستندسازان بیشتر به چه موضوعاتی بها میدهند، توضیح داد: همیشه مسائل اجتماعی بیشترین فضا را در سینمای مستند به خود اختصاص میدهد و متاسفانه جای برخی موضوعات سینمای مستند از جمله فیلمهای مرتبط با موضوع میراث فرهنگی خالی بود و تا به امروز فیلم میراث فرهنگی خوبی در میان آثار رسیده ندیدم! البته باید سرچشمه این مورد را در روابط فیلمسازان و سازمان میراث فرهنگی در چند سال گذشته تحلیل و بررسی کرد؛ شاید عدم همکاری سازمان میراث فرهنگی طی سال های گذشته باعث شده امکان فیلمسازی برای کارگردانان کم باشد.
وی با اشاره به انتقاد پیش آمده از سوی برخی از مستندسازها پیرامون پذیرش آثار مستند در جشن خانه سینما گفت: در مجموع با نظر انجمن موافق بودم و آن را میپذیرم، زیرا این یک جشن صنفی است! هر سال جشنوارههای متعددی از جمله رشد، سینماحقیقت، فیلم کوتاه تهران و… را در کشور داریم که هیچ کدام بر روی فیلمسازان بسته نیست؛ اما این جشن یک جشن صنفی است و اگر کسی نمی خواهد جزء صنوف باشد، باید خیلی موارد دیگر را هم بپذیرد و اگر می خواهد، باید غم ها و شادی های آن خانواده را درک و در کنار آنها برای تعالی سینمای مستند کار کند، در عین حال از برخی موارد نیز بهره مند می شود.
قاسمخان تاکید کرد: در تلویزیون نیز هر سال جشن تولیدات سیما برگزار میشود. نتیجه این جشن برای سازمان صدا و سیما یک همگرایی فکری است. جشن خانه سینما هم از این قاعده مستثنی نیست، این مقررات جشنواره است و به معنای دسته بندی فیلمسازان نیست، بلکه گروهی که مسائل صنفی مشترک دارند میخواهد کنار هم باشند و در عین حال به مسائل یکدیگر توجه کنند.